به گزارش اکو ایران: عربستان سعودی درست در شرایطی که با پیامدهای منفی هم صدایی اش با روسیه در باب کاهش تولید نفت در اوپک پلاس روبرو است؛ از ارائه کمک های بشردوستانه 400 میلیون دلاری به اوکراین خبر داد.

تصمیم بن سلمان، شاهزاده سعودی در باب کاهش تولید نفت خام در اوپک پلاس، خشم جو بایدن را برانگیخت و موجب شد تا واشنگتن خواهان بازتعریف روابط عربستان و ایالات متحده شود. ایالات متحده گفته است که افزایش بهای نفت به واسطه کاهش تولید، توان روسیه برای تداوم جنگ در اوکراین را افزایش خواهد داد و همزمان تلاش های جهانی و سیاستگذاری های آمریکا و اروپا برای خفه کردن درآمد حاصل از فروش پرسود نفت خام توسط کرملین برای  منزوی کردن مسکو را تضعیف می کند.

نشریه نیویورک تایمز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نوشت که محمد بن سلمان روز جمعه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد و کمک ریاض به کی یف را تلاشی برای «کاهش رنج انسانی مردم اوکراین» خواند. همزمان زلنسکی نیز با انتشار پیامی در توئیترش نوشت که عربستان سعودی به اوکراین کمک مالی می کند هرچند زمان و میزان این کمک مشخص نیست. زلنسکی همچنین خاطر نشان کرد که دو رهبر در باب آزادی اسرای جنگی اوکراینی هم رایزنی داشتند. ولیعهد سعودی ماه سپتامبر در فرایند مبادله زندانی ها میان روسیه و اوکراین؛ در شرایطی که بسیاری از بازداشت شدگان در زندان های ریاض به سر می بردند، نقش داشت.

زلنسکی همچنین گفت که از بن سلمان به واسطه رای عربستان سعودی به محکومیت الحاق سرزمین های اشغالی روسیه به خاک اوکراین در مجمع عمومی تشکر کرده؛ این قطعنامه نمایدن با 143 ارا تصویب شد. با این همه فعلا جو بایدن در باب پیامدهای منفی توافق نفتی به رهبری عربستان و روسیه که 5 اکتبر اعلام شده، هشدار داده است. پادشاهی سعودی هم واکنش نشان داده و گفته که به نظر می رسد که ایالات متحده براساس ملاحظات سیاسی داخلی- افزایش بهای نفت و گاز در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره- در این باره هشدار می دهد به جای آن که نگران منافع اوکراین باشد و در این راستا عمل کند.

همزمان جو بایدن روز جمعه در واکنش به آخرین حملات روسیه به مراکز غیر نظامی و پرجمعیت اوکراین، مجوز ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش 725 میلیون دلار را صادر کرد. این در حالی است که مجموع کمک های امنیتی ایالات متحده به دولت زلنسکی از زمان آغاز  نبرد اوکراین در 24 فوریه به میزان 17.6 میلیارد دلار رسیده است. پنتاگون نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این بسته شامل مهمات و خودروهای نظامی خواهد بود. وزارت امور خارجه آمریکا نیز از ارائه کمک های آموزشی و نظامی به اوکراین خبر داد. یکی از مقام های وزارت دفاع آمریکا خاطر نشان کرد که بسته ارسالی قابلیت های جدید برای دفاع در برابر حملات هوایی روسیه را شامل نمی شود.از زمانی که حملات موشکی روسیه هفته گذشته شهرهای اوکراین را هدف قرار داد، مقام های غربی ارسال سامانه های دفاع هوایی به اوکراین را سرعت بخشیده اند.