به گزارش اکوایران، در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدعی شده پیشرفتی در پرونده مورد اختلاف با ایران به وجود نیامده است.

پیشرفتی در پرونده پادمان حاصل نشده

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست شورای حکام، طی کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شده  نظارت بر برنامه اتمی ایران در حال سخت‌تر شدن است و از تهران خواست شفاف عمل کند تا آژانس به تصویر دقیقی از برنامه اتمی‌اش برسد. او گفته با خاموش شدن دوربین‌های نظارتی آژانس، خلا نظارتی بر برنامه اتمی ایران بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.او گفته: «ما امروز نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال وقوع است و ما بعضی دوربین‌های خود را امروز نداریم. صادقانه بگویم دچار شکاف اطلاعاتی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هستیم و این شکاف هر روز بزرگ‌تر می‌شود».

photo_2022-09-12_17-45-49

 گروسی در مورد اختلافات ایران و آژانس گفته: «آژانس در دو بخش نظارت‌های پادمانی و نظارت‌هایی که برجام تعیین کرده، در ایران فعالیت دارد و پرونده پادمانی ایران را مستقل بررسی می‌کند. با این حال،  هیچ پیشرفتی در تحقیقات جاری در مورد فعالیت های هسته ای ایران حاصل نشده است و شکاف اطلاعاتی ما در مورد فعالیت های هسته ای ایران در حال افزایش است». او گفته: «پروسه تحقیقات ما همچنان ادامه دارد و در کنار آن نظارت‌های برجامی وجود دارد که تصمیم‌گیری برای آن تنها به عهده کشورهای طرف مذاکره با ایران نیست و همه کشورهای آژانس باید در خصوص آن نظر دهند».

او هم‌چنین در پاسخ به اتهام سیاسی‌کاری در پرونده ایران مدعی شده: «ما سوالاتی داریم و برای من توضیح دهید چرا این موضوع سیاسی تعبیر می‌شود. امیدواریم ایران همکاری با ما را هر چه سریع‌تر آغاز کند. بدون گفت‌وگوهای شدید قادر به حل مساله پادمانی نیستیم. ما تنها می‌خواهیم این موضوع روشن شود. آن‌ها منافع ملی خود را از دید خودشان پیش می‌برند اما باید به آژانس احترام بگذارند. من اینجا کارهایی که موظف هستم را انجام می‌دهم و نه کارهایی که می‌خواهم». او در مورد فشارهای سیاسی که به او وارد می‌شود گفت: «من تحت فشار سیاسی زندگی می کنم. ایران، اوکراین، هر چه باشد. فشار سیاسی همیشه وجود دارد. مسئله این است که من با آن فشار سیاسی چه می کنم. من حتی از این ناراحت نیستم. من فکر می کنم که آنها منافع ملی خود را آن گونه که می بینند پیش می‌برند». 

او هم‌چنین گفته در صورت احیای برجام آژانس با وظایف دشواری روبرو است. او گفته: «در صورت احیای برجام با مشکلات زیادی مواجه هستیم تا بتوانیم تصویر کاملی از اقدامات ایران را ارائه کنیم و در اصل وظایف زیادی پیش رو داریم».  او هم‌چنین در مورد شایعات پیرامون خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفت: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج  ایران از ان‌پی‌تی ندارد. ما در تاریخ اخیر شاهد بوده‌ایم که کشورهایی که این کار را انجام می‌دهند تا گسترش پیدا کنند و ایران تمایل خود را برای حفظ تعهدات خود در چارچوب ان‌پی‌تی کاملاً واضح اعلام کرده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد».

اظهار تاسف شولتس

ساعاتی پیش از این هم اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، پس از دیدار با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در برلین نسبت به آن‌چه «عدم واکنش مثبت ایران در مذاکرات هسته‌ای» می‌خواند، اظهار تأسف کرد. او مدعی شده در حالی که طرف‌های اروپایی مذاکرات احیای برجام پیشنهادهایی ارائه کرده‌اند، «هیچ دلیلی برای عدم موافقت ایران وجود ندارد». او هم چنین مدعی شده برلین اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، هم در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک ضمن تاکید بر این‌که «بازگشت به توافق تحت شرایط فعلی یک اشتباه است» مدعی شد: «زمان آن است که از مذاکرات شکست‌خورده عبور کنیم.»

122