به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به هر گونه اقدام غیرسازنده در مسیر احیای برجام هشدار داد.

واکنش به احتمال صدور قطعنامه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود در واکنش به احتمال قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: « تا آنجا که اطلاع داریم پیش نویس قطعنامه ای در شورای حکام و  آژانس در مورد ایران ارائه نشده  است». با این حال او هشدار داده «هرگونه اقدام غیرسازنده مجددا نتیجه غیرسازنده خواهد داشت و ایران واکنش خود را در ارتباط با تحولات آتی متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد تنظیم می‌کند».

اودر ادامه گفت: «ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام کرده و می کند و آمادگی دارد که در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیر واقعی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران با آژانس همکاری  کند، اما تاکید می‌کنیم همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف .  ایران همانطور که تکالیفی دارد، حقوقی هم دارد و این دو در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کند».

واکنش به بیانیه تروئیکای اروپایی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم‌چنین با اشاره به بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی در مورد مذاکرات احیای برجام و طرح ادعاهایی از سوی آنها علیه فعالیت های هسته ای  ایران گفت : «این اقدام اروپایی‌ها ، اقدامی نادرست و نسنجیده بود که در زمان نادرستی صورت گرفت و همانطور که قبلاً تاکید کرده‌ایم ناشی از  محاسبات نادرست طرف اروپایی بود». او در ادامه افزود: «توصیه  ما به شرکای اروپایی مذاکره برای رفع تحریم ها این است که مسیر سازنده‌ای  را در پیش بگیرند، خطای گذشته را جبران کنند و تلاش کنند که  مسیر برای توافق باز شود» .

پیشنهاد تعویق مذاکرات نداشته‌ایم

کنعانی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به این سوال که در  برخی از اظهارنظرها مطرح شده که ادامه مذاکرات برای احیای برجام  و حصول توافق در این زمینه  به بعد از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا موکول شده است و آیا پیشنهاد و درخواستی از سوی طرف‌های مقابل در این ارتباط به ایران ارائه شده است، گفت: «ما چنین درخواستی را تا این لحظه دریافت نکرده‌ایم».

رد اتهامات آلبانی

سخنگوی وزارت خارجه هم‌چنین با رد مجدد  اتهامات مطرح شده مبنی بر حمله سایبری ایران به آلبانی  گفت: «به نظر می‌رسد که در این زمینه شاهد یک  سناریوی طراحی شده  علیه ایران هستیم». او افزود: «جمهوری اسلامی ایران قویا این اتهامات را رد می کند و به دولت آلبانی توصیه می‌کند که منافع  ملی خود و مردم کشور ش را فدای اهداف سیاسی آمریکا ، رژیم صهیونسیتی و طرف ‌های ثالث دیگر نکند».