وزیر صمت از صادرات محصولات خودروسازان ایرانی به بلاروس خبر داد. رضا فاطمی امین ادامه داد برنامه ریزی شده تا 45 هزار دستگاه خودرو در یک بازه سه سال رهسپارد خاک بلاروس می شوند.

وزیر صمت دولت سیزدهم در ارتباط با درآمدزایی از مسیر صادرات خودرو به بلاروس می گوید از محل صادرات این 45 هزار دستگاه خودرو حدود 450 میلیون دلار درآمد به شرکت های خودروساز تزریق می شود.

با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم متوسط قیمت های فروش خودرو به بلاروسی ها حول و حوش 10 هزار دلار خواهد بود. با توجه به حساسیت هایی که در ارتباط با استاندارد و کیفیت در فضای بین المللی وجود دارد. تنها محصولاتی مانند انواع دنا، تارا و شاهین می توانند در لیست صاداراتی خودروسازان قرار گیرند.   چنانچه قیمت کارخانه ای محصولات یاد شده شرکت های خودروساز را با توجه به نرخ ارز محاسبه کنید بازه قیمتی این خودروها حدود 7 هزار تا 8 هزار دلار خواهد بود. از آنجایی که قرار است قیمت کارخانه خودرو افزایش پیدا کند و همچنین نرخ ارز طی سه سال آینده ثابت نمی ماند بنابراین قابل پیش بینی خواهد بود که صادرات خودرو به بلاروس نه تنها سودی برای خودروسازان به همراه ندارد که می توان گفت محصولات شرکت های خودروساز مُفت به این کشور صادر خواهد شد.

پیش تر قرار بود شرکت های خودروساز با توجه به تحریم خودرویی روسیه و خالی شدن بازار این همسایه شمالی، محصولات خود را برای حضور در بازار خودروی روسیه آماده کنند. این مساله بعد از حضور ایران خودرو و سایپا و فعالان قطعه ساز در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 مسکو بیش از پیش به واقعیت نزدیک شد.  اما مقررات حاکم بر بازار خودروی روسیه رویای حضور خودروسازان ایرانی را در بازار این کشور پهناور اروپایی – آسیایی از بین برد. حال که دسترسی به بازار خودرویی روسیه به نظر امکان پذیر نمی رسد، سیاست گذار خودرویی به دنبال جایگزین کردن بازارهای دیگر در منطقه به جای بازار خودروی مسکو می گردد. به نظر می رسد حضور در بازار خودروی مینسک تا حدی زخم نرسیدن به بازار خودروی روسیه را التیام ببخشد حتی اگر این مساله به قیمت فروش مجانی خودروهای ایرانی در بازار بلاروس باشد.