بررسی طرح های فروش خودروسازان در بورس کالا نشان می دهد این شرکت ها دیگر تعهدی برای تحویل محصولات خود به مشتریان تا پایان سال جاری نمی دهند و تحویل محصولات خود را به بعد از تعطیلات نوروز موکول می کنند.

جدیدترین طرح فروش ایران خودرو که برای روز بکشنبه 11 دی ماه برنامه ریزی شده نشان می دهد این خودروساز قرار است دو محصول خود یعنی پژو 207 با گیربکس دستی و هایما S8 را روز 25 فروردین ماه سال 1402 تحویل دهد. پیش تر آرین پارس موتور نیز که لاماری ایما، تنها محصول خود را به بورس کالا برده بود در اطلاعیه خود زمان تحویل این خودرو را 14 فروردین ماه سال آینده اعلام کرده بود. البته این احتمال وجود دارد که برخی از خودروسازان خصوصی چنانچه طرح فروشی در بورس کالا برگزار کنند موعد تحویل محصولات فروخته شده خود را پیش از پایان سال جاری مشخص کنند. البته فراموش نکنیم با توجه به اینکه شرکت های خودروساز بر اساس توافقی که با بورس کالا کرده اند می توانند خودروهای فروخته شده خود را دربازه سه ماه بعد از عرضه روی بورس کالا به مشتریان خود تحویل دهند به نظر می رسد ترجیح دهند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند. به طور مثال ایران خودرویی ها تحویل محصول پرتیراژی مانند پژو 207 با گیربکس دستی را به سال بعد موکول کردند.

بررسی تقویم سال 1401 نشان می دهد تا پایان سال حدود 80 روز باقی مانده است بنابراین می توان گفت چوب خط تحویل خودروهای بورسی برای امسال پُر شده و خودروسازان به احتمال زیاد ساعت تحویل خودروهایی که تا پایان سال جاری روی تابلوی بورس کالا می برند را برای سال 1402 کوک می کنند.

عرضه خودرو در بورس کالا امسال در دستورکار قرار گرفت و سیاست گذار خودرویی اعلام کرد تا پایان سال قرعه کشی خودروها را متوقف می کند.  آن طور که پیش بینی می شود برنامه سیاست گذار برای توقف قرعه کشی فروش با اهرم بورس کالا است. چندی پیش رییس سازمان خصوصی سازی از عرضه تمام محصولات تولیدی شرکت های خودروساز از مسیر بورس کالا خبر داده بود. حسین قربان زاده عرضه خودروها در بورس کالا را منجر به توقف زیان دهی شرکت های خودروساز عنوان کرد.