به گزارش اکوایران؛ تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی همواره یکی از چالش‌ها بزرگ واحدهای تولیدی و صنعتی محسوب می‌شده، مشکلی که در ماه‌های اخیر شکل و شمایل جدی‌تر به خود گرفته و موجب شده تا فعالان اقتصادی از کاهش تخصیص ارز به بنگاه‌های تولیدی خبر‌ دهند. در این خصوص مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت در نشست خبری اعلام کرد تأمین ارز صنایع نساجی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، بطوریکه در ۶ ماهه نخست سال گذشت تامین ارز مورد نیاز این بخش ۹۳۸ میلیون دلار بود، اما امسال و در مدت مشابه با سال قبل ارز تخصیص یافته تولیدکنندگان صنایع نساجی به ۸۶۲ میلیون دلار رسید.

محسن گرجی صنایع نساجی سال گذشته را با رشد حدود ۱۷.۳ درصد به پایان رسانده بود و صنعت پوشاک، چرم و کفش هم بین ۷.۵ تا ۸ درصد رشد داشته است، با این حال در سال جاری این صنعت در تامین ارز با مشکل روبرو بوده است.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت درباره میزان صادرات نساجی، پوشاک، چرم و کفش اظهار داشت: در این بخش صادرات ما در 6 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 8 درصد رشد داشته است بطوری که از 174 هزار تن صادرات در نیمه اول سال گذشته به 188 هزار تن در نیمه اول امسال رسیده ایم همچنین از نظر ارزشی صادرات ما در این سه حوزه رشد 6 درصدی داشته است بطوری که از 345 میلیون دلار 6 ماهه ابتدای سال گذشته به 368 میلیون دلاری در 6 ماهه ابتدای امسال رسیده ایم.

اما با توجه به داده‌های اعلام شده روند واردات در سه حوزه نساجی، پوشاک، چرم و کفش در 6 ماهه ابتدای امسال از نظر وزنی رشد 15 درصدی و از نظر ارزی رشد 5 درصدی داشته ایم. این اختلاف نشان می دهد که واردات ما به سمت اول زنجیره است.

 سونامی واردات پوشاک قاچاق به کشور

اما از کندی در تخصیص ارز که این صنعت قدیمی را در کنار سایر صنایع آزار می‌دهد بگذریم به دومین مشکل بزرگ این بخش یعنی قاچاق می رسیم، بطوریکه متولیان این بخش از سونامی قاچاق در این بخش یاد می‌کنند.

  مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این خصوص به این نکته اشاره می‌کند که ما در حال حاضر شاهد سونامی واردات پوشاک قاچاق هستیم، این در حالی که واردات این حجم از قاچاق تاکنون سابقه نداشته است و هر ساله یک سری کشورهای جدید وارد بازار ایران می شود و لذا این مسائل توانمندی بازار ایران را از بین می برد.

به گفته افتخاری، بیش از 3.5 دلار قاچاق پوشاک در سطح کشور وجود دارد  و متاسفانه برنامه ای برای مبارزه با آن صورت نمی گیرد. در گذشته از کشور ترکیه واردات قاچاق داشتیم بعد این واردات از کشور بنگلادش اتفاق افتاد که بصورت تناژی و با قیمت بسیار پایین پوشاک قاچاق این کشور وارد کشورمان می شد ضمن اینکه نحوه نگهداری این کالاها در شرایط نامناسبی بود و بعضا مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی و سلامتی برای مصرف کنندگان ایجاد می کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک عنوان کرد: در حال حاضر سونامی واردات پوشاک قاچاق از چین به کشور ما شروع شده و همچنین پاکستان نیز به کشور ما واردات پوشاک قاچاق دارد و گفته می شود این کشور به شدت روی بازار ایران برنامه ریزی می کند لذا همه اینها باعث می شود بدنه تولید دچار چالش هایی شود که هر روز نوع و جنس این چالش ها تغییر می کند.