به گزارش اکوایران؛ خودتامینی برق صنایع یکی از راهکاره‌هایی است که در صورت تحقق آن مشکل کمبود و ناترازی برق صنایع را برطرف می‌کند، اما این راهکار در حال حاضر نتوانسته به نتیجه برسد و گره‌گشای مشکلات بنگاه‌های اقتصادی باشد. فعالان این بخش معتقدند که باید مشکلات ورود صنایع به فرآینده خودتامینی برق مرتفع شود تا به این طریق این مشکل صنایع برطرف شود. فعالان این بخش برای رفع این مشکل سه پیشنهاد مطرح کرده‌اند که می‌تواند صنایع را در فرآینده خود تامینی برق کمک کند.  این پیشنهادات شامل «شفاف شدن رژیم حقوقی حاکم بر تعهدات مصرف‌کننده و وزارت نیرو در سرمایه‌گذاری شبکه و حقوق مالکیت طرفین»، «تسری تعهدات مندرج در تفاهم‌نامه وزارت صمت در آیین‌نامه اجرایی ماده 4 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و درج ضمانت‌های اجرایی برای وزارت نیرو در صورت عدم ایفای تعهدات» و «عدم مداخله قیمتی در معاملات دو جانبه برق و بورس برق و ایجاد بازدارندگی در عدم تحویل برق از سوی وزارت نیرو» می‌شود.   

فریدون اسعدی، مشاور مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نشست شورای راهبری بهبود مستمر کسب‌وکار با ارائه گزارش چالش‌های احداث نیروگاه از سوی صنایع، گفت: برای تاسیس نیروگاه از سوی صنایع در مهر 1400 تفاهم‌نامه‌ای با اعتبار دو ساله میان وزارتخانه‌های نیرو و صنعت امضا شد و طی این تفاهم‌نامه قرار بود 10 هزار مگاوات برق تولید شود که در حال حاضر متقاضیان احداث به حدود 15 هزار مگاوات رسیده‌اند.

او افزود: اگرچه بر مبنای این تفاهم‌نامه قرار بود همه مجوزهای احداث نیروگاه اعم از سوخت، اتصال به شبکه، آب و محیط زیست ظرف دو ماه از سوی وزارت نیرو صادر شوند اما با گذشت بیش از 18 ماه وضعیت این مجوزها در بسیاری از پروژه‌های نیروگاهی تعیین تکلیف نشده است.

 تاثیر مصرف برق با تغییر ساعت کار

حمیدرضا فولادگر، رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار گفت: قانون عدم تغییر ساعت رسمی کشور در فصول بهار و تابستان با این توجیه تصویب شد که تغییر ساعات در سال‌های گذشته در کاهش مصرف انرژی بی نتیجه بوده است. ولی دیدیم دولت مجبور شد در فصل تابستان شروع ساعت کار را ۶ صبح اعلام کند، یعنی عملا مصوبه مجلس را با شیفت دادن ساعات کار و نیز کاهش آن در بعد از ظهر به نحو دیگری اجرا کرد و باعث کاهش مصرف برق شد. خوب است در این گزارش هم اثرات کاهش مصرف برق به دنبال تغییر ساعت کاری و هم هزینه‌های بار شده بر سایر بخش‌ها نیز محاسبه و قید شود.

غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو نیز در این نشست، گفت: اگر این عدم شفافیت‌ها در قرارداد تولید برق برطرف نشود دیگر صنایع برای این منظور پیش‌قدم نخواهند شد و ناترازی تشدید خواهد شد.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو با تاکید بر اینکه ریشه کمبود تولید برق دخالت دولت در قیمت‌گذاری است، گفت: بخش خصوصی برای تولید برق وارد شده است، اما با قیمت‌گذاری دستوری این تولید مقرون به صرفه نیست. قیمت‌گذاری دستوری در همه صنایع مشکل‌ساز شده است و دولت باید در این خصوص راهکاری در نظر گیرد.

او افزود: باید این موضوع را رواج دهیم که واحدهای تولیدی خودشان مستقیم با بخش خصوصی تولیدکننده برق قرارداد ببندند و برق خود را با قیمت توافقی تأمین کنند.

آرش نجفی رئیس فدراسیون صنعت برق با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های تحقق اهداف برنامه هفتم در کشور فراهم نیست، گفت: وقتی تولید برق برای تولیدکننده حرفه‌ای برق صرفه ندارد چطور انتظار داریم که تولیدکننده معدن و فولاد، برق تولید کند و از این کار راضی باشد. فرآیندهای حرفه‌ای را به دست افراد غیرحرفه‌ای می‌دهیم و بعد می‌گوییم چرا کار پیش نمی‌رود.