به گزارش اکوایران؛ براساس اعلام وزارت نیرو ناترازی برق در کشور 15 هزار مگاوات است و برای جبران این میزان باید برای احداث نیروگاه‌ به منظور تولید 5 هزار مگاوات برق در سال برنامه‌زیزی کرد که این میزان تولید نیاز به سرمایه‌گذاری دست‌کم 5 میلیارد دلاری دارد.

اعلام رقم ناترازی برق کشور در حالی است که طی روزهای گذشته مصرف برق در کشور از مرز 72 هزار مگاوارت عبور کرد و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که رقم برق مصرفی در کشور فراتر از رقم فعلی خواهد رفت.  

پیام باقری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نایب‌رئیس اتاق ایران، در نشست نمایندگان بخش خصوصی و دولت در حوزه صنعت برق پیش‌بینی کرد که میزان مصرف برق در کشور فراتر از رقم فعلی خواهد رفت و یادآور شد که پیک مصرف طی سال گذشته، 69 هزار مگاوات بود. اما ریشه این ناترازی در چیست؟ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این خصوص به این نکته اشاره می کند که آنچه موجب شد تا در مصرف برق شاهد پیشی‌گرفتن مصرف از تولید باشیم به فقدان سرمایه‌گذاری در این بخش باز می گردد؛  برای مواجهه با نرخ رشد 5 تا 6 درصدی ناترازی برق در کشور، باید برای احداث نیروگاه‌ها جهت تولید 5 هزار مگاوات برق در سال برنامه‌ریزی کرد که این میزان نیز نیاز به سرمایه‌گذاری دست‌کم 5 میلیارد دلاری دارد.

فرسودگی نیروگاه‌ها و تجهیزات صنعت برق کشور یکی دیگر از مواردی است که باقری به آن اشاره کرده و در این خصوص می گوید: فرسودگی نیروگاه‌ها و تجهیزات صنعت برق کشور موجب شد تا میزان تلفات در بخش توزیع به حدود 11 درصد است برسد، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که منابع درآمدی دولت کفاف سرمایه‌گذاری جدید در صنعت برق را نمی‌دهد، این در حالی که بخش‌خصوصی نیز به دلیل مدل‌های ناکارآمد مالی و عدم اطمینان از بازگشت سرمایه، رغبت و تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.

در نشستی که در اتاق بازرگانی تهران با حضور فعالان بخش خصوصی و مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق برگزار شد به این نکته اشاره شد که وجود پیچیدگی در معادلات مالی موجب شده تا سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی برای بهینه‌سازی مصرف ورود نکنند به همین دلیل برای ایجاد توازن در برق کشور و پایان دادن به نابسامانی‌ها در این بخش، دولت باید شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت برق را شفاف و قابل اطمینان کند.

طرح 35 هزار مگاواتی دولت

 اما راه نجات از وضعیت موجود و اصلاح شیب سقوط اقتصاد برق چیست؟ عبدالصاحب ارجمند، در این خصوص به برنامه‌های وزارت نیرو برای رفع ناترازی برق در کشور اشاره و احداث نیروگاه‌ها برای تولید 35 هزار مگاوات در سال را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد. علاوه بر 35 هزار مگاوات ذکر شده، مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو به این نکته نیز اشاره می‌کند که صنایع بزرگ کشور باید نسبت به احداث نیروگاهی با ظرفیت 10 هزار مگاوات اقدام کنند که در حال حاضر قرارداد 5 هزار مگاوات آن منعقد شده است، همچنین از محل تجدیدپذیرها هم 10 هزار مگاوات دیگر باید تامین شود و 15 هزار مگاوات باقی‌مانده نیز قرار است از محل نیروگاه‌های برق حرارتی تحت مدیریت وزارت نیرو، تولید و تامین خواهد شد.

بدهی 100 هزار میلیاردی نیروگاه‌ها از دولت

ابراهیم خوش‌گفتار، رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده صنعت برق، هم عدم اجرای قوانین مصوب از سوی وزارت نیرو را عامل اصلی بروز مشکلات کنونی در صنعت برق کشور عنوان کرد و با تاکید بر اینکه، برای حل مشکلات این بخش نیازی به تصویب قوانین جدید نیست، گفت: برای عبور از معضل ناترازی در برق، باید نظام قیمت‌گذاری خرید برق از نیروگاه‌ها اصلاح شود و وزارت نیرو از تجارت برق دست کشیده و اجازه داده شود تا نیروگاه‌های تازه تاسیس به صورت مستقیم برق تولیدی را به صنایع بفروشند.

وی با اشاره به مطالبه 100 هزار میلیارد تومانی نیروگاه‌ها از دولت، افزود: پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق باید در اولویت قرار گیرد و در عین حال، مشکلات مربوط به بازپرداخت وام‌های ارزی دریافتی نیروگاه‌ها از صندوق توسعه ملی، به سرعت رفع شود.