به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده نشان‌دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «آلمان»، «هند»، ، «فدارسیون روسیه»، «انگستان»، «سوئیس»، «هلند» و «عمان» 10 صادرکننده اصلی کالا به ایران بوده‌اند.

براساس داده‌های اعلام شده به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی در بهار امسال ۳۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل  صادرات غیر نفتی به لحاظ وزنی افزایش ۲۴.۴۲ درصدی و از حیث ارزش کاهش ۸.۸۴ درصدی داشته است. با این شرایط می‌توان گفت که احتمالا بخشی از کالای وارد شده به کشور به لحاظ ارزشی در رده کالاهای گران قرار داشته‌اند.    

 اما روند واردات در این بازه زمانی چگونه بوده است؟ آمار اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در این مدت ۸ میلیون و ۶۰۰ هزارتن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و ۵.۷۹ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در بهار سال جاری «ذرت»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «دانه سویا»، «روغن دانه آفتابگردان»، «برنج کاملا سفید شده»، «گندم معمولی» و «قطعات منفصله جهت تولید انواع اتومبیل سواری»، «جو به استثنای بذر»، «تراکتور با موتور بیستونی» و «موتوسیکلت ساخت داخل» عمده‌ اقلام اساسی وارداتی به کشور بوده‌اند.  

مبدا عمده کالاهای وارداتی

اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟ بر اساس آمار اعلام شده در این مدت بیشترین واردات از «امارات متحده عربی» صورت گرفت، بطوریکه کمی بیش از 4 میلیارد دلار ارزش واردات از این کشور بوده است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می‌شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است و این امر موجب شده تا بخش اعظمی از کالای وارداتی کشور از مسیر امارات تامین شود.  

کشورهای صادرکننده کالا

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که پس از امارات کدام کشورها توانستند بیشترین حجم صادرات کالا به ایران را به خود اختصاص دهند؟ براساس آمار گمرک پس از امارات، «چین» با اختلاف اندک نسبت به امارات در جایگاه دوم قرار گرفت؛ ارزش صادرات این کشور به ایران هم کمی بیش از 4 میلیارد دلار برآورد شده است. از سوی دیگر «ترکیه» هم با یک میلیارد و 400 میلیون دلار، «آلمان» با 500 میلیون و 447 هزار دلار و «هند» با صادرات کمی بیش از 500 میلیون دلار، پنج کشور اول مبداء واردات در بهار سال جاری به ایران محسوب می‌شوند.

اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته‌اند بیشترین سهم از واردات کالا به ایران را بر عهده بگیرند، شامل چه کشورهای است؟ داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که «روسیه» با 437 میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و پس از آن «انگستان» با صادرات یک میلیارد و 226 میلیون دلاری جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است. اما سهم واردات کالا از «سوییس» در مدت زمان مورد بررسی برابر با یک میلیارد و 216 میلیون دلار بوده است و رده هشتم را دارد.

«هلند» هم در این مدت 198 میلیون دلار کالا وارد کشور کرده است و سهم «عمان» هم در صادرات کالا به ایران 196 میلیون دلار ارزیابی شده است که این دو کشور را در رده‌های نهم و دهم این ارزیابی قرار می‌دهد.

واردات 1111