به گزارش اکوایران؛ داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که استفاده از روش «تیر» در سال گذشته نسبت به سال 1399 رشدی حدود 38 درصدی داشته است، سال 1399 در مجموع 90 هزار و 388 محموله به این روش از کشور صادر و یا وارد کشور شده است. در این خصوص سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران به «اکوایران» گفت: در سال گذشته ایران رتبه اول را در استفاده از «کارنه تیر» در دنیا داشته است و از سوی دیگر به لحاظ تعداد هم ایران به 44 کشور محموله به روش کارنه تیر ارسال کرده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در خصوص استفاده از روش «تیر» در مبادلات تجاری عنوان کرد: در این روش کامیون‌ها با مجوزهای تیر به کشور مقصد ارسال و پس از آن در صورت وجود بار به همین روش به کشور بازگردانده می شوند.  

با توجه به اهمیت ترانزیت کالا از این طریق این سوال مطرح می شود که کارنه تیر (TIR carnet) در مبادلات تجاری چه معنی دارد؟ در این خصوص می توان گفت، سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

در حمل و نقل بین المللی جاده ای، وسایل نقلیه و کالاها برای عبور (ترانزیت) از خاک هر کشور باید در مرز ورودی، پس از تنظیم اظهارنامه ترانزیت مورد بازرسی گمرکی قرار گیرد و صاحب کالا بسته به مقررات داخلی آن کشور سپرده نقدی یا ضمانت نامه تودیع کند و در اظهارنامه متعهد شود که کالا تا موعد مقرر در پروانه ترانزیت از مرز خروجی تعیین شده خارج خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، براساس قوانین «کارنه تیر» در هر کشور یک موسسه، نماینده کنوانسیون جهانی کارنه تیر محسوب می شود که در ایران این مسوولیت به عهده اتاق بازرگانی ایران گذاشته شده و این اتاق ضمن صدور اوراق کارنه تیر، ضامن جبران خسارت بار در گمرک مبدا و یا مقصد هم محسوب می شود.

کارنه 1

آمار استفاده از روش «تیر»

براساس آمار اعلام شده در سال 1397 ایران در در مجموع 120 هزار و 8 محموله ‌(کامیون) به روش «تیر» از کشور صادر و یا وارد کشور شده اند که از این تعداد 52 هزار و 572 محموله از کشور صادر و 67 هزار و 436 محموله هم وارد کشور شده است. روند ترانزیت کالا به روش «تیر» در سال 1398 هم برابر با 132 هزار و 292 محموله بوده که از این تعداد 73 هزار و 754 کامیون وارد کشور شده و 58 هزار و 547 کامیون هم صادر شده است.

از سوی دیگر در سال 1399 هم مجموع کامیون‌های که به روش «تیر» در روند ترانزیت کالا مورد استفاده قرار گرفته برابر با 90 هزار و 388 محموله (کامیون) بوده است و در سال گذشته هم 125 هزار و 108 (کامیون) به این روش در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفته اند که از این تعداد 71 هزار و 549 کامیون وارد کشور شده اند و 53 هزار و 559 کامیون هم از کشور صادر شده اند.

کارنه 2

10 رکورد بالای صادراتی و وارداتی

با توجه به داده های اعلام شده این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی ایران بیشترین مبادله به روش‌ «تیر» را با کدام کشورها داشته است؟ براساس آمار اعلام شده از سوی اتاق بازارگانی ایران در سال گذشته بیشترین صادرات ایران به روش کارنه تیر به پنج کشور «ترکیه»، «بلغارستان»، «ایتالیا»، «آلبانی»، «یونان» و «اتریش» صورت گرفته و کشورهای «ترکیه»، «گرجستان»، «بلغارستان»، «رومانی» و «روسیه» هم بیشترین حجم واردات به روش «تیر» را به خود اختصاص داده اند.

کارنه 3