به گزارش اکو ایران، نیمه مهر ماه سال جاری رئیس سازمان امورعشایر ایران خبر از صدور مجوز صادرات بیش از 400 هزار راس  دام را داد. اما تاکنون تعدادی محدودی دام صادر شده است. دلیل عدم صادرات گسترده دام به باور فعالان حوزه دامپروری ناشی از عوارض نامتعارف صادرات این نوع دام است. این موضوع را رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در گفتگو با ایسنا تاکید کرده است. به باور علیرضا پیمان پاک یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما این است که هیچ‌گاه یک کشور صادرات محور نبوده‌ایم؛ یعنی ما محصولات را برای استفاده داخلی تولید می‌کردیم و هرگاه این تولید مازادی داشت برای صادرات آن اقدام می‌کردیم؛ همین موضوع باعث شده مشکلات مختلفی مانند ممنوعیت یا محدودیت‌های موقت و طولانی‌مدت صادراتی، وضع عوارض یا فراهم نکردن مقدمات لازم برای صادرات مشکل‌آفرین شود. معاون وزیر صمت افزود: همین امسال ما در کشور مازاد تولید دام داریم؛ اما با این وجود با توجه به قانون بودجه، عوارض صادراتی برای این محصول در نظر گرفته شده که عملا تغییر آن ممکن نیست و ما باید این نگاه را در کشور تغییر دهیم تا بتوان به اهداف کلان دست یافت. 

موضوعی که ‌رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با اکو ایران به آن اشاره کرد و گفت: درحالی که اکنون 300 هزار راس دام سنگین مازاد در کشور داریم؛ اما هیچ دامداری حاضر به صادرات دام نیست. برهمین اساس نیز تاکنون هیچ  دام سنگینی صادر نشده است. سید احمدمقدسی عوارض صادرات دام سنگین را 16 هزار و 700 تومان خواند و تاکید کرد: عدم صادرات دام منجر به افت قیمت دام و زیان دامداران شده است. اکنون قیمت تمام شده هر راس دام زنده کیلویی صدهزار تومان است؛ اما بازار دام را بیشتر از کیلویی 82 هزار تومان نمی پذیرد و  دامداران مجبور هستند با ضرر دام را بفروشند.

مقدسی با اشاره به اینکه ‌ این عوارض در بودجه سال ۱۴۰۱ توسط مجلس تصویب شده ؛ افزود: متاسفانه تا زمانی دولت مصوبه اصلاحی به مجلس ندهد و یا سران سه قوه در این زمینه مصوبه جدیدی صادر نکنند؛ امکان حذف آن وجود ندارد. البته در مجموع حذف این عوارض زمان بر است و انتظار می رود دولت و مجلس برای رفع این مشکل و خروج دام های سنگین از کشور تدبیری بیندیشند.

افشین صدر دادرس ، مدیرعامل اتحادیه مرکزی نیز در این باره به ایسنا گفته بود، صادرات دام سنگین به دلیل عوارض بالا توجیه اقتصادی ندارد و هنوز صادراتی در این نوع دام انجام نشده است. اما صادرات دام سبک داشتیم. او افزود: عوارض صادراتی دام سبک به ازای هر رأس ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان است؛ تاکنون نیز حدود ۱۲۰۰ رأس از این نوع دام صادر شده است.