به گزارش اکو ایران؛ آمار شش ماهه تجارت سال جاری کشور از تفاوت فاحش قیمت ارز در هر دلار صادراتی با دلار وارداتی حکایت دارد. واکاوی داده‌ها گمرک ایران بیانگر این است که میزان صادرات ایران در نیمه نخست سال جاری 24 میلیارد و 250 میلیون دلار و میزان واردات آن  26 میلیارد و 30 میلیون دلار است؛ این درحالی که این ارقام برمبنای محاسبات ریالی گمرک، بیش از 417 هزار میلیارد تومان برای واردات و بیش از 615 هزار میلیارد تومان برای صادرات است.

به تعبیر دیگر ارزش هر دلار صادراتی 25 هزار و 365 تومان و هر دلار وارداتی 16 هزار و 28  تومان است. به باور کارشناسان تفاوت این دو نرخ ناشی از چند نرخی بودن دلار وارداتی در مقابل ثبات دلار صادراتی است. در شش ماه نخست سال جاری واردات کالا و خدمات با 4 نوع نرخ ، دلار نیمایی ، دلار آزاد، دلار 4200 تومانی و ‌ ETS بانک مرکزی انجام شده است.

به باور کارشناسان هنوز بخشی از واردات نهاده‌های دام و طیور و دارو با ارز 4200 وارد کشور می‌شود. محمدمهدی نهاوندی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور به اکو ایران گفت: اردیبهشت ماه سال جاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن نهاده دام و طیور با ارز 4200 تومانی وارد شد. از اردیبهشت ماه به بعد دیگر بخش خصوصی مجاز به واردات این اقلام با ارز 4200 تومانی نبود. شاید بخشی از تفاوت دو نرخ  ارز صادراتی و وارداتی به این موضوع برگردد و شاید هنوز  بخشی از واردات این اقلام  که از طریق شرکت‌های دولتی انجام می‌شود با ارز ترجیحی است. هرچند موضوع واردات نهاده‌های دام و طیور با ارز 4200 تومانی توسط شرکت‌های دولتی را مقامات شرکت بازرگانی دولتی در گفتگو با اکو ایران رد کردند. محمدصادق مفتح، معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت نیز  در گفتگو با «اکو ایران» موضوع واردات گندم در سال جاری با ارز ترجیحی را رد و گفت: داستان ارز 4200 تومانی بسته شده است.   

دارو در لیست دلار 4200 

این درحالی که در شش ماه نخست سال جاری،  دارو کماکان در لیست کالای ترجیحی بوده و هست. نجفی عرب، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با اکو ایران گفت: در چهار ماه نخست سال جاری واردات مواداولیه داروهای تولید داخل و وارداتی با ارز 4200 تومانی انجام می‌شد. درحال حاضر نیز بخشی از داروهای وارداتی با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود. او تاکید کرد: از حدود دو ماه گذشته صرفا واردات برخی داروهای وارداتی با ارز ترجیحی انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود، به تدریج گروه کالایی این داروها نیز تغییر کند و همه داروهای وارداتی با ارز نیما یا سایر ارزها وارد کشور شود.

داده‌های موجود نشان می‌دهد، در مدتی که واردات با چند نرخ مختلف وارد می‌شد؛ صادرات با نرخ ‌ ETS بانک مرکزی انجام شده است. یکی از کارشناسان گمرک درخصوص تفاوت فاحش دو نرخ ارز صادراتی و وارداتی به اکو ایران گفت، در آمارهای تجارت غیرنفتی گمرک شاخص قیمت ریالی واردات و صادرات جنبه عمومی ندارد و براین اساس تاثیری بر محاسبات تراز تجاری کشور ندارد. بدین ترتیب کماکان در نیمه نخست1401، تراز تجاری کشور منفی است، این رقم یک میلیارد و 780میلیون دلار است.