به گزارش اکوایران، بازار سهام معمولاً پس از رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی با اصلاح زمانی کوتاه مدتی مواجه می‌شوند. روند تاریخی شاخص کل از ابتدای سال 1402 نشان می‌دهد که سطح تراز 2 میلیون واحدی و سطح تراز 2 میلیون و 200 هزار واحدی از اهمیت بیشتری به نسبت دیگر سطوح رند این محدوده برخوردار است.

با این وجود سطح تراز دو میلیون و 300 هزار واحدی شاخص کل که آخرین بار در ششم خرداد ماه سال 1402 تجربه شده بود؛ پس از 220 روز معاملاتی در هفته قبل بار دیگر فتح شد. افزایش تراز ناگهانی و قابل توجه شاخص کل بورس تهران در هفته قبل چنان شدید بوده است که پس از فتح این تراز، نوسانات شاخص کل به شدت کاهش یافته و بیشترین تغییر با 57 صدم درصد افت تراز در سه‌شنبه هفته قبل به ثبت رسیده است.

افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران! / بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد!

030208

کاهش تکانه‌های شاخص‌های اصلی بازار سهام در حالی به ثبت رسیده است که در شش روز معاملاتی اخیر شاهد افزایش متداوم مالکیت حقیقی در بازار سهام هستیم. این روند نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران از طریق سطح 2 میلیون و 300 هزار واحدی حمایت می‌شود و جریان پول حقیقی نیز یار دوم شاخص‌های سهامی و مخصوصاً شاخص هم‌وزن به شمار می‌روند. از سوی دیگر نیز افزایش تراز اخیر شاخص کل باعث کاهش انتظارات صعودی کوتاه مدت در بازار سهام شده است.

حال با رسیدن شاخص کل بورس تهران به نقطه‌ای ایمن و استراحت در این تراز، فعالان بازار سهام در حال تغییر سبد‌های سرمایه‌گذاری خود هستند تا در امواج صعودی بعدی شاخص کل بتوانند بازدهی بالاتری داشته باشند. روند تاریخی شاخص کل و ارزش معاملات خرد یک سناریو رکودی نیز برای شرایط فعلی بازار سهام به همراه دارد. در این سناریو پس از رشد تراز شاخص کل و تغییر موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در بین فعالان بازار سهام، معاملات سهامی دچار رکود می‌شوند که در روند‌های تاریخی بازار سهام کشور ما بسیار معمول است. 

بدترین روز بورس آمریکا در یک سال گذشته