به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران نزولی بود و 4 روز نزولی متوالی را ثبت کرد. 

در روز شنبه شاخص کل 5 هزار و 315  واحد بالا آمد و 6 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد. اما از روز یکشنبه روند بازار تغییر کرد. روز یکشنبه شاخص 6 هزار و 598 واحد افت کرد و 304 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 7 هزار و 773 واحد پایین آمد و 209 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 9 هزار و 510 واحد افت کرد و خروج پول به 244 میلیون تومان رسید.

چهار‌شنبه شاخص کل 3 هزار و 482 واحد نزول کرد و 127 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 22 هزار و 171 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی یک درصد شود. اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین هزار و 447 واحد بالا‎‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 0.2 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 878 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 176 میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 هزار و 683 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 108 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 8 درصدی داشته است. 

بنابراین بازار در دومین هفته متوالی روند نزولی داشت، سرمایه حقیقی از بورس خارج شد و میانگین معاملات خرد سهام نیز ریزش کرد. در نتیجه چنین روندی، شاخص از دو هفته پیش کانال 2.2 میلیونی را از دست داد و در هفته اخیر نیز تا نیمه کانال 2.1 میلیونی پایین آمد. بنابراین ناظران از شکل گیری یک روند نزولی صحبت می‌کنند. کمبود انرژی و کاهش فعالیت صنایع و در بعضی موارد توقف فعالیت به علت بحران انرژی در فصل سرد سال یکی از عوامل ریزش بازار است. تحلیلگران بنیادی معتقدند علاوه بر مشکل کمبود انرژی، یکی از عوامل دیگر ریزش بازار را عملکرد منفی بسیاری از شرکت‌ها در آذرماه است. در واقع گزارش‌های مالی ماهانه شرکت‌ها در بسیاری از موارد حاکی از عملکرد ضعیف‌تر بود. 

بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت کلی بازار به شکلی است که می‌توان در انتظار ریزش بیشتر نیز بود.  

021013