به گزارش اکوایران، شرکت های دارویی بورس تهران در سال جاری توانسته اند صورت های مالی سودآوری را به ثبت برسانند. صورت های مالی شرکت های دارویی نشان می دهد که افزایش سود خالص شش ماهه سال جاری در اغلب آن ها وجود دارد و حتی این افزایش سود خالص گاهاً تا 13 برابر بوده است. افزایش سودآوری داروساز ها نشأت گرفته از رشد بی سابقه فروش آن ها و نرخ فروش دارو ها بوده است.

 مجموعه‌های دارویی در چند ماه اخیر به وسیله افشا های سامانه کدال، از افزایش نرخ فروش محصولاتشان پرده برداری کردند. داروساز ها در خصوص دلیل این افزایش نرخ، رشد بهای تمام شده محصولاتشان را عنوان کرده اند. این در حالی است که گاهاً افزایش نرخ ها، بیش از افزایش بهای تمام شده محصولات بوده و باعث رشد حاشیه سود ناخالص آن ها شده است. از سوی دیگر؛ دولت در زمان حذف ارز ترجیحی دارو ادعا می کرد که این اقدام موجب افزایش تورم بهداشت و درمان نمی شود. با این وجود در آذر ماه امسال تورم بهداشت و درمان به نسبت ماه قبل رکورد ده ساله را زد. تورم 8.8 درصدی بهداشت و درمان در یک ماه نشان می دهد که هنوز مشکلات کمبود دارو حل نشده.

تقاضای یک کالای ضروری مثل دارو، کششی برای کاهش به واسطه افزایش قیمت ندارد. این مسئله باعث شده تا دارو سازان با افزایش نرخ دارو ها بتوانند سودآوری چشمگیر سال جاری را برای خود فرآهم آورند. حال مسئله دارو تنها کمبود آن نیست؛ بلکه افزایش گرانی دارو و درمان برای بیماران یک مشکل ثانویه اساسی است.

در گزارش های اخیر اکوایران؛ به بررسی بنیادی سهام شرکت های داروسازی بورس تهران و تجزیه و تحلیل صورت های سود و زیانی شش ماهه آن ها پرداخته ایم. در لینک های زیر می توانید تعدادی از آن ها را مشاهده کنید.

تحلیل بنیادی سهام دلقما / افزایش 13 برابری سود خالص به لطف گرانی دارو

تحلیل بنیادی سهام دقاضی / سود خالص داروسازی قاضی 3 برابر شد

تحلیل بنیادی سهام درهآور / خوش یمنی سرما و آنفولانزا برای داروسازها

تحلیل بنیادی سهام دعبید/ سودآوری تورم بهداشت و درمان برای داروسازان

تحلیل بنیادی سهام کرازی / افزایش سرمایه 25 درصدی به ثبت رسید