به گزارش اکوایران، امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در پایان معاملات شاخص نسبت به روز چهارشنبه 27 هزار و 57 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 328 هزار و 183 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز افت کرد و در پایان معاملات امروز 9 هزار و 163 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 386 هزار و 515 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 249 واحد تنزل کرد و به رقم 18 هزار و 146 واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 145 نماد رشد قیمت داشتند و 511 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 22 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 78 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و 630 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 164 درصد افزایش داشته است. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 29 میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای خاور (شرکت ایران خودرو دیزل)  و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فارس»، «وپاسار» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «اتکام»، «امین» و «ختور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «شراز» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «رنیک»، «وتعاون» و «گکوثر» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

بورس

عرضه و تقاضای بازار سهام

در معاملات شنبه 26 نماد صف خرید داشتند و 220 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید به 106 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 413 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 144 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 23 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد فمراد (شرکت آلومراد) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فمراد، نمادهای ولشرق (شرکت لیزینگ ایران و شرق) و بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد آسیاتک تعلق داشت که ارزش آن 21 میلیارد تومان بود. پس از آسیاتک، نمادهای حکشتی، غنوش، ثفارس و وآذر بیشترین صف فروش را داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 700 میلیارد تومان ;hiش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 732 میلیارد تومان بود که 26 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 22 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 623 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 54 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد حکشتی و های‌وب در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 605 میلیون و 942 هزار و 152 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت. دو نماد خساپا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس