به گزارش اکوایران، مصطفی قمری‌وفا،  مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی در راستای تنوع‌بخشی به ابزارهای پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد.

بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند. 

او افزود: با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز میسر گردیده است.

بنا به گزارش تسنیم و به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی،‌ هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

همچنین به گفته مهران محرمیان،  معاون فناوری‌های نوین بانک‌ مرکزی با عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

طرح کهربا چیست؟

حالا این سوال مطرح می‌شود که این طرح چیست و چگونه قرار است در کشور اجرا شود؟ طرح کارت هوشمند کهربا به تراکنش‌‎های حضوری بدون کارت معروف است. این طرح قرار است با هدف ارتقای استاندارهای امنیتی شبکه پرداخت کشور اجرا شود. 

پیش از این محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت درباره طرح کهربا گفته بود: «در تلاشیم که حدقل با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت شبکه پذیرندگی کشور یعنی بیش از ۲.۵ میلیون پایانه فروشگاهی این خدمت را به مردم ارائه دهیم.» (دنیای اقتصاد)

به گفته او، در این پروژه باتوجه به عدم‌ نیاز به کارت بانکی فیزیکی در زمان انجام تراکنش‌های حضوری، خطر کپی شدن کارت بانکی تقریباً از بین می‌‌رود.

ثبت نام در طرح کهربا چگونه است؟

نکته دیگر، چگونگی ثبت نام در طرح کهربا است. پیش‌تر، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت در این مورد توضیحاتی ارائه داد. 

مانی یکتا در این مورد گفت: «در پروژه کهربا مشتریان یک بار نسبت به فعال‌سازی و نصب یکی از برنامک‌های حوزه پرداخت اقدام می‌کنند که دراین‌باره اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد، کارت‌های بانکی خود را به‌روی این برنامک ثبت می‌کنند و البته این کار تنها یک بار انجام می‌شود.»

او ادامه داد: «سپس در هر تراکنش خرید، مشابه تراکنش‌های خرید کارتی دیگر، به‌روی پایانه فروشگاهی مبلغ تراکنش درج می‌شود، بعد از تأیید مبلغ توسط پذیرنده، تلفن همراه هوشمند که کارت به‌روی آن ثبت شده است به‌صورت غیرتماسی کنار پایانه قرار می‌گیرد و بلافاصله عملیات تأیید تراکنش آغاز می‌شود و رسید الکترونیکی به‌روی تجهیز پایانه فروشگاهی و نیز برنامک هوشمند در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.»