به گزارش اکوایران، میزان فروش اوراق بدهی در هفته اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته که خریدار اصلی این اوراق شبکه بانکی بوده است؛ اما استقبال بانک‌ها از اوراق دولتی در هفته  اخیر ریشه در چه عاملی دارد؟

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، دولت در تازه‌ترین حراج هفتگی اوراق بدهی خود یعنی حراج مرحله سی‌ویکم (هفته منتهی به 9 اسفند) توانست میزان فروش خود را نسبت به هفته قبل 26 برابر کند و در رکورد فروش دو ماه اخیر را بشکند و در سطح بالاتری قرار بگیرد.

استقبال متقاضیان از اوراق بدهی دولتی طی 6 هفته گذشته تقریبا کم بوده اما در هفته اخیر این موضوع بهبود پیدا کرده، به طوری که حدود 88 درصد از میزان اوراق عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شده است.

میزان فروش اوراق بدهی دولت در هفته اخیر (هفته منتهی به 9 اسفند) معادل 6.6 همت بوده که جزییات نشان می‌دهد در این مرحله دو نوع اوراق با نمادهای «اراد 148» و «اراد 150» با نرخ بهره‌های متفاوت و متناسب با تاریخ سررسید عرضه شده که میزان فروش هرکدام به ترتیب برابر با 3.2 و 3.4 همت بوده است.

بر اساس این گزارش در هفته اخیر و در سی‌ویکمین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی، بازار سرمایه هیچ مشارکتی نداشته و حجم عمده اوراق عرضه شده توسط بانک‌ها خریداری شده است. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در این مرحله 6.3 هزار میلیارد تومان و بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی نیز 303 میلیارد تومان اوراق بدهی خریداری کرده‌اند.

از آنجایی که بانک‌های کشور در بازار باز در ازای گرو گذاشتن اوراق بدهی خود نزد بانک مرکزی می‌توانند منابع نقدی استقراض کنند، به نظر می‌رسد استقبال بانک‌ها از اوراق در هفته اخیر به علت نیاز آنها به اوراق و در نتیجه نیاز به استقراض باشد؛ این در حالی است رفتار بانک‌ها در هفته اخیر در بازار باز متفاوت بوده و از نظر میزان تقاضا برای استقراض از ابتدای سال جاری رکورد زده است.

photo_2024-02-29_13-17-12

شبکه بانکی، خریدار اصلی اوراق دولتی

دولت طی برگزاری 31 مرحله حراج اوراق بدهی توانسته معادل 122.7 همت با نرخ بهره‌های متفاوت فروش داشته باشد و از این کانال تامین مالی کند.

بر اساس گزارش خزانه‌داری کشور، میزان خرید اوراق دولتی به تفکیک خریدارها طی 31 مرحله حراج نشان می‌دهد شبکه بانکی خریدار بزرگ این اوراق بوده‌، به طوری که سهم بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از کل اوراق فروش رفته حدود 48.5 درصد است؛ نهادهای مالی بازار سرمایه نیز با سهم 35.6 درصدی، دومین خریدار بزرگ اوراق بدهی دولتی است.

بیمه و صندوق‌های بازنشستگی نیز در سالجاری (طی 31 مرحله از حراج هفتگی) 19.5 همت اوراق بدهی دولتی خریداری کرده‌اند و سهم 15.8 درصدی را به خود اختصاص داده‌ است.

photo_2024-02-29_13-17-08