به گزارش اکوایران، در هفته منتهی به 18 بهمن 1402 تنها حدود 200 همت از اوراق مشارکت عرضه شده توسط دولت به فروش رسیده است که این حجم از فروش در قیاس با هفته‌های گذشته به شکل قابل توجهی پایین‌تر بنظر می‌رسد. برخی از کارشناسان این موضوع را به نزدیک شدن به انتهای سال 1402 مرتبط می‌دانند. 

اوراق مشارکت نقدی عرضه شده در هفته گذشته

اوراق مشارکت نقدی یکی از اسناد بهادارای است که دولت می‌تواند منتشر کند و سرمایه‌گذاران در ازای سود تعیین شده به خریداری آن‌ها می‌پردازند. دولت‌ها نیز از این طریق می‌توانند هزینه‌های خود را پوشش دهند و یا به کاهش اختلاف بین مصارف و درآمد در بودجه مبادرت ورزند. 

آمارهای منتشر شده از وزرات اقتصاد نشان می‌دهد در هفته گذشته 3 نوع اوراق با نام‌های اراد 148، اراد 149 و اراد 150 انتشار یافته‌اند که سررسید آن‌ها به ترتیب، مرداد 1404، شهریور 1405 و بهمن 1404 بوده است.

نرخ سود اسمی این اوراق تماما 20.5 درصد است اما با توجه به سررسیدهای متفاوت و تعلق گرفتن سود به سودهای قبلی، نرخ سود موثر  هرکدام از این اوراق به بیش از 25 درصد می‌رسد. 

1402111806

 فروش اوراق 200 میلیارد تومان اوراق

بر اساس آمارها، در هفته منتهی به 18 بهمن سال جاری از کل اوراق عرضه شده توسط دولت تنها 200 میلیارد تومان از آن‌ها به فروش رسیده و آن نیز به واسطه شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی صورت گرفته است. علاوه بر این موضوع، تمامی اوراق به فروش رسیده از نوع اراد 149 و با نرخ بهره موثر 26.5 درصد بوده است. 

به‌طور کلی بنظر می‌رسد در هفته‌های اخیر درآمد دولت از ناحیه فروش اوراق کاهش قابل توجهی یافته است. کارشناسان عنوان می‌کنند معمولا در انتهای سال به دلیل نزدیک شدن به زمان حسابرسی سالیانه، تسویه حساب‌ها و بستن آن‌ها، منابع نقد آزاد در میان خریداران اوراق بهادار دولت کاهش می‌یابد. به همین دلیل میزان فروش اوراق دولتی نیز کمتر از گذشته انجام می‌شود.