به گزارش اکوایران، استقراض از فعالان اقتصادی در قالب انتشار اوراق یکی از راه‌های دولت‌ها برای تامین مالی هزینه‌هایشان است. به همین ترتیب هر ساله دولت‌ها اقدام به انتشار اوراق بهاداری می‌کنند که اصلی‌ترین خریداران آن‌ها، بانکی‌ها و فعالان بازار سرمایه هستند. 

منابع مالی جذب شده در بازار اوراق مشارکت

گزارش‌های منتشر شده از نتایج و میزان اوراق منتشر شده در سال جاری نشان می‌دهد تا 23 آبان سال جاری مجموعا حدود 70 هزار و 800 میلیارد تومان اوراق مشارکت نقدی فروش رفته است. این درحالیست که میزان پرداختی دولت بابت اوراق سررسید شده بسیار بیشتر بوده است. 

سرمایه‌گذاری در اوراق بدین صورت است که در ابتدای معامله، روز سررسید و نرخ سود تعیین شده و زمانیکه اوراق منقضی می‌شوند، منتشرکننده اوراق مسلتزم آن است که تمامی ارزش اوراق را به همراه نرخ بهره تعیین شده به سرمایه‌گذاران بپردازد. 

020825

پرداختی دولت بابت تسویه اصل و سود اوراق

معمولا بین زمان انتشار اوراق و تاریخ سررسید آن‌ها فاصله‌ای  وجود دارد که همین فاصله بین انتشار و پرداخت‌ها  ممکن است منجر به انتقال بار مالی دولت‌های قبل به روی دوش دولت‌های بعدی شود. 

بر اساس داده‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی، مجموع پرداختی دولت بابت اصل و سود اوراق تا تاریخ 24 آبان 1402 حدود 140 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان کل مبلغی که به حساب سرمایه‌گذاران واریز شده، 109 همت ارزش اصل اوراق و مابقی بابت سود اوراق بوده است.

خالص درآمد دولت از بازار اوراق مشارکت نقدی

تاریخ اقتصادی نشان داده است عموما دولت‌ها به دلایل اجتماعی تقریبا هیچ تمایلی به نکول کردن بدهی‌های خود به سرمایه‌گذاران ندارند، به همین ترتیب خرید اوراق یکی از امن ترین انواع سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید که با سود قطعی و مشخص همراه است. 

با توجه به اینکه دولت با یک سری پرداختی قطعی به ارزش تقریبا 140 همت برای تسویه اوراق مواجه بوده و در مقابل توانسته از کل اوراق عرضه شده خود، تنها 70.8 همت به فروش برساند، بنابراین منابع جمع‌آوری شده جدید دولت از انتشار اوراق مشارکت نقدی در سال جاری نیز نتوانسته تمام بدهی‌های قبلی مربوط به آن را تسویه کند.

 بنابراین مشاهده می‌شود دولت حتی در صورت تخصیص تمام منابع جمع‌آوری شده به تسویه اصل و سود اوراق، باز هم حدود 69 هزار و 200 میلیارد تومان از جیب پرداخت کرده است.