به گزارش اکوایران، در هفته گذشته مجموعا بیش از 19.6 همت اوراق بهادار توسط دولت عرضه شده که از میان آن‌ها حدود 13.2 هزار میلیارد تومان به فروش رسیده که بالا ترین سطح را در مراحل سپری شده سال جاری داشته است.

کل فروش 13.2 همتی اوراق مشارکت دولتی در هفته گذشته در قالب حراج 4 اوراق با نام‌های اراد138، اراد139، اراد140 و اراد141 صورت گرفته است. 

میزان مشارکت بانک‌ها در سیزدهمین حراج دولتی

داده‌ها نشان می‌دهد در هفته منتهی به 2 آبان 1402 حدود 1.3 همت اوراق بهادار اراد 138 با نرخ بهره 25 درصد به فروش رسیده که حدود 100 میلیارد آن توسط یک بانک خریداری شده است.

به‌طور کلی میزان مشارکت بانک‌ها طی سال جاری در حراج‌های اوراق بهادار دولتی بسیار کمرنگ بوده به‌گونه‌ای که حتی چندین هفته میزان خریداری اوراق بهادار توسط این نهادها به صفر میل کرده است. 

عموما خریداران اوراق مشارکت دولتی، بانکی‌ها و فعالان بازار سرمایه هستند. به دلیل امتیازات مختلفی که با خرید اوراق بهادار دولتی عاید بانک‌ها و موسسات می‌شود، این فعالان تمایل به مشارکت در حراج اوراق بهادار دولتی را دارند. برای مثال فرآیند اعتبارگیری قاعده‌مند یا شرکت در عملیات بازار باز برای بانک‌ها، نیازمند داشتن اوراق مشارکت دولتی است. 

همچنین به دلیل سود قطعی در سررسیدهای مشخص با خرید اوراق دولتی و ریسک پایین نکول بدهی‌های دولت، در حالت کلی سرمایه‌گذاری در این نوع از اوراق بهادار می‌تواند برای شرکت‌ها و افراد مختلف جذابیت داشته باشد. 

گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد ارزش فروش اوراق مالی دولتی اراد139 حدود 7.5 همت با نرخ بهره موثر 25.6 درصد به ثبت رسیده و ارزش فروش اوراق مالی اراد140 با نرخ بهره 26.1 درصد نیز تقریبا 300 میلیارد تومان بوده است. 

بخش عمده‌ای از اوراق به فروش رفته را نیز اوراق به نام اراد141 به ارزش 4.8 هزار میلیارد تومان تشکیل داده‌اند که نرخ بهره این اوراق حدود 25.3 درصد اعلام شده است. 

020803

فروش حدود 68 درصد اوراق منتشر شده

انتشار اوراق بهادار توسط دولت‌ها عموما با هدف گردآوری منابع مالی برای تامین هزینه‌های دولتی صورت می‌گیرد و بخشی از کسری بودجه دولت‌ها از این طریق پوشش داده می‌شود. به همین ترتیب در سیزدهمین حراج اوراق بهادار دولتی، از میان 19.6 همت اوراق عرضه شده دولتی، حدود 13 هزار و 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت نقدی دولتی به فروش رسیده است. 

مشاهده می‌شود بجز 100 میلیارد تومان اوراق که توسط یک بانک خریداری شده و مابقی اوراق فروش رفته در بازار بورس معامله شده است.