به گزارش اکوایران، نتایج اجرای عملیات سیاست پولی در هفته گذشته منتشر شده است. سیاست پولی به مجموعه اقدامات بانک مرکزی برای اثرگذاری در اقتصاد گفته می‌شود که یکی از ابزارهای آن عملیات اعتباردهی قاعده‌مند به بانک‌ها و دیگری فعالیت در بازار باز است. از طریق این دو ابزار بانک مرکزی کشورها تلاش می‌کنند تا تورم را کنترل کنند و اقتصاد را به ثبات برسانند. 

بازار باز

اجرای عملیات بازار باز بانک مرکزی

آمارها بیان می‌کنند میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز در هفته منتهی به 24 مهر 1402 حدود 110.8 همت بوده است. در این عملیات، بانک‌ها با فروش موقت اوراق بهادار خود به بانک مرکزی، نقدینگی در گردش مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و پس از اتمام سررسید قرارداد که عموما 7 روز است، باید اصل بدهی و نرخ سودی معادل با 23 درصد (در حال حاضر) به بانک مرکزی پرداخت کنند و اوراق خود را بازپس بگیرند. 

بر اساس داده‌های بانک مرکزی کل ارزش سفارش‌های ارسال شده بانک‌ها به بانک مرکزی در هفته گذشته نزدیک به 140 همت بوده که یکی از بالاترین مقادیر ثبت شده در سال جاری تلقی می‌شود. بالا رفتن تقاضای نقدینگی بانک‌ها در بازار باز می‌تواند به معنای وجود محدودیت مبادله در بازار بین‌بانکی باشد. به عبارت دیگر ممکن است تقاضای برخی از بانک‌ها در بازار بین‌بانکی(شبانه) بی‌پاسخ مانده و مازاد تقاضا به بازار باز منتقل شده باشد. 

همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که در هفته گذشته بیش از 111.3 همت از قرارداد‌های بازار باز به سررسید رسیده و با بانک مرکزی تسویه شده است. 

میزان اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها از بانک مرکزی در هفته گذشته

مشاهده می‌شود که در هفته گذشته نیز حدود 8.7 همت نقدینگی در بازار شبانه توسط بانک مرکزی تزریق شده است. بانک‌ها می‌توانند با نرخ سود 24 درصد، از شنبه تا چارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند استفاده کنند به شرطی که اوراق مالی اسلامی دولتی در اختیار داشته باشند.

اعتبارگیری قاعده‌مند در قالب بازار شبانه و توسط بانک مرکزی پاسخ داده می‌شود. با توجه به اینکه نرخ بهره بین‌بانکی رقمی بین 23 تا 24 درصد قرار دارد، در شرایطی که بانک‌ها در هیچ‌کدام از بازارهای بین بانکی و بازار باز نتوانند نیاز به نقدینگی خود را تامین کنند، به اعتبارگیری قاعده‌مند روی می‌آورند که نسبت به سایر روش‌ها هزینه بیشتری دارد. 

همچنین آمارها حاکی از سررسید 9.47 همت قرارداد اعتبارگیری قاعده‌مند هستند که در هفته گذشته به پرداخت رسیده است. عموما سررسید این نوع قراردارد زمانی بین 24 تا 48 ساعت تعیین می‌شود. 

بررسی هانشان می دهد عملیات بانک مرکزی در بازار شبانه نسبت به هفته قبل کاهش چشمگیری داشته است. این رقم در هفته سوم مهر ماه برابر با 35 هزار و 590 میلیارد تومان به ثبت رسیده بود.

بازار باز