به گزارش اکوایران، اختلاف نقدینگی تقاضا شده در عملیات بازار باز و میزان نقدینگی تزریق شده توسط بانک مرکزی در این بازار طی هفته منتهی به 1 آبان 1402 بیش از گذشته شده است. به عبارت دیگر فشار تقاضا در بازار باز افزایش یافته  است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد حجم اعتبارگیری قاعده‌مند در هفته اخیر نیز نسبت به هفته‌های گذشته در سطوح بالاتری قرار گرفته که می‌تواند حاکی از کمبود نقدینگی میان بانک‌ها باشد. 

افزایش شکاف سفارش‌ها و پذیرش‌ در عملیات بازار باز(ریپو)

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی ارزش کل نقدینگی تزریق شده در عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی در هفته گذشته حدود 110.9 همت به ثبت رسیده است. بانک مرکزی از طریق بازار باز، بخشی از نقدینگی بانک‌ها را در ازای نرخ بهره 23 درصد تامین می‌کند. هدف از اجرای عملیت بازار باز عموما اثرگذاری بر میزان تقاضای نقدینگی بانک‌هاست و این عملیات به عنوان ابزاری برای ایجاد ثبات در اقتصاد تلقی می‌شود. به همین ترتیب بانک‌ها می‌توانند با ارسال سفارش برای شرکت در عملیات بازار باز، به مدت یک هفته اوراق بهادار خود را در گرو بانک بگذراند و در ازای آن برای خود منابع نقد فراهم کنند. 

020801

مشاهده می‌شود در هفته گذشته مجموع ارزش سفارش‌های ارسال شده به بیش از 145 همت رسیده که یکی از بزرگترین مبالغ سفارش‌های دریافتی در طول سال جاری است. اما از این میان بانک مرکزی تنها 110 سفارش‌ها را پذیرفته و به ازای آن‌ها منابع نقد در اختیار بانک‌ها گذاشته است. به دلیل افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار باز، امکان انتقال تقاضا به بازار شبانه نیز وجود دارد. 

سررسید این نوع از تعهد عموما یک هفته در نظر گرفته می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد در عملیات بازار باز هفته منتهی به 1 آبان سال جاری 21 بانک درخواست مشارکت در این بازار را داشته‌اند. 

همچنین ارزش کل مبالغ دریافت شده توسط بانک مرکزی در هفته اخیر حدود 111.1 همت به ثبت رسیده که حاصل اصل و سود تعهدات منقضی شده است. 

اعتبارگیری قاعده‌مند در هفته گذشته

اعتبارگیری قاعده‌مند راهی دیگر پیش‌روی بانک‌ها برای استقراض است. این نوع استقراض با نرخ بهره 24 درصد به عنوان سدی در برابر افزایش نرخ بهره بین بانکی عمل می‌کند. به عبارت دیگر بانک مرکزی متعهد شده که با نرخ مذکور، به هر میزانی که بانک‌ها قصد استقراض دارند، منابع مالی اختصاص دهد. البته این نوع از تزریق نقدینگی با قواعد خاصی انجام می‌شود و عموما سررسید آن 24 تا 48 ساعت است. داده‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی در هفته گذشته حدود 13.4 همت نقدینگی برای کوتاه مدت به 3 بانک‌ تزریق کرده است. در مقابل 13.3 همت نیز پرداخت شده که احتمالا بخش بزرگی از آن ناشی از منقضی شدن اعتبارات تخصیص‌یافته در هفته گذشته است. 

020801