به گزارش اکوایران، عرضه اوراق دولتی در سومین هفته انتشار، پایین‌ترین میزان استقبال میان خریداران را داشته است. این درحالیست که نرخ بهره موثر سومین دوره انتشار اوراق نیز به بالاترین میزان خود رسیده و طبیعتا انتظار می‌رفت تا میزان استقبال از این اوراق را بیشتر کند. 

دیگر نکته جالب توجه در هفته گذشته، افت بسیار شدید میزان مشارکت بانک‌ها در خرید اوراق مشارکت است. شواهد نشان می‌دهد که مشارکت بانک‌ها از 70 درصد به 7 درصد سقوط کرده است.

کاهش فروش اوراق بهادار دولتی در هفته گذشته

یکی از راه‌های تامین مالی و پوشش کسری بودجه دولت، انتشار اوراق بهادار است. اوراق منتشر شده دولت در بازار پول(بانک) و بازار سرمایه(بورس) عرضه می‌شود. این دو ارگان اصلی‌ترین مشتریان اوراق بهادار دولتی هستند. 

در هفته منتهی به 25 خرداد، سومین سری اوراق بهادار دولتی به فروش گذاشته شد. در مجموع خزانه‌داری کشور در سال جاری اقدام به انتشار 35 همت اوراق کرده که در هفته گذشته حدود 871 میلیارد تومان آن به فروش رسیده است. 

بر اساس گزارش‌ها در مجموع در سال جاری به ارزش حدود 19 هزار و 244 میلیارد تومان اوراق به فروش رسیده است. همچنین پایین‌ترین میزان فروش اوراق بهادار دولتی در هفته گذشته رقم خورده؛ به‌طوریکه در اولین هفته انتشار، ارزش اوراق منتشر شده به 13 همت و در هفته دوم بالغ بر 5.3 به ثبت رسیده ولی در هفته گذشته حتی به 1 همت نیز نرسید. 

نرخ بهره، چراغ راهنمای اقتصادی

علاوه بر آن شواهد حاکی از آن است که نرخ بهره موثر در هر سری انتشار اوراق، افزایش یافته و در هفته اخیر به بیشترین مقدار خود دست پیدا کرده است. میزان نرخ بهره می‌تواند از نرخ بهره در سایر بازار‌ها، میزان بازدهی سرمایه‌گذاری، ریسک مالی و سایر متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر بپذیرد. 

این نرخ در اولین هفته انتشار اوراق حدود 24.76 درصد برآورد شده بود ولی در هفته گذشته حدودا 25.18 درصد رقم خورده است.

اوراق بدهی

سقوط مشارکت بانکی‌ها

بررسی های آماری نشان می‌دهد که در هفته سوم انتشار اوراق، خریدار 806 میلیارد تومان از اوراق بورسی‌ها بوده و تقریبا 65 میلیارد تومان از آن توسط بانکی‌ها خریداری شده است. نکته جالب توجه کاهش شدید مشارکت بانک‌ها در میزان استقبال از اوراق دولتی است. 

در هفته‌ی اول انتشار اوراق بالغ بر 9 هزار و 600 میلیارد تومان از اوراق توسط بانک‌ها خریداری شد که 70 درصد اوراق خریداری را در بر می‌گرفت. همچنین در هفته دوم نیز 74 درصد اورق توسط بانکی‌ها خریداری شده بود، اما طبق آمار در هفته گذشته مشارکت بانکی‌ها افت شدیدی پیدا کرده است. 

علاوه بر این، کاهش تقاضای نقدینگی بانک‌ها در بازار باز نیز می‌تواند بی ارتباط به آنچه در سیستم بانکی درحال رخ دادن است، نباشد. بر اساس سیاست بانک مرکزی در دو ماه اخیر، هر میزان نقدینگی که بانک‌ها در بازار باز تقاضا کنند توسط بانک مرکزی تامین می‌شود و با این حال آمارها حاکی از کاهش شدید تقاضای نقدینگی بانک‌ها در بازار باز است. 

در نهایت آمار ثبت شده در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی، به صورت هفتگی و مقطعی بوده است. چنانچه این روند در هفته های بعد نیز ادامه دار باشد، می‌تواند انعکاس دهنده جریان‌های اقتصادی جدیدی باشد.