دولت از مسیر فروش اوراق بدهی دولتی همواره می تواند نیازهای نقدینگی خود را تامین کند. در این بازار دولت اوراق به مشتریان فروخته و این نهادها نیز متناسب با مطلوبیت های خود در این معاملات مشارکت می کنند. هر چه که اوراق فروخته شده در این بازار سطح بیشتری داشته باشد در نتیجه درآمدزایی دولت از مسیری غیرتورمی بالاتر خواهد بود.

عمده مشتریان حراج مهم دولتی، بانک ها و بورسی ها بوده که براساس نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق عزضه شده در معاملات دولتی شرکت می کنند. البته سوی دیگر و عامل دیگر مداخله مشتریان در این بازار را می‌توان شرایط مالی خریداران اوراق دانست. به بیان دیگر کسری نقدینگی بانکی در بازار اولیه می تواند یکی از دلایل مهم دیگر مشارکت پایین این دسته از مشتریان در خرید اوراق بدهی دولتی باشد.

با این حال هنوز ویژگی های اوراق از اهمیت بالایی برای خرید اوراق دولتی برخورداز است. به همین علت همسو با رشد نرخ بهره بین بانکی در کشور، دولت در دومین هفته متوالی اقدام به افزایش در نرخ سود اوراق بدهی دولتی کرده است. انعطاف دولت در این معاملات از مهم ترین عواملی است که می تواند موجب رشد خرید اوراق دولتی و در ادامه رشد تامین کسری بودجه از مسیری غیر تورمی شود. در همین رابطه داده های بانک مرکزی در مرحله چهل و یکم حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری نشان می دهد نرخ سود به سطح بی سابقه خود در تاریخ برگزاری بازار اولیه رسیده و در ادامه منجر به رشد فروش اوراق بدهی و رکوردزنی 5 ماهه شده است.

به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه به میزان قابل توجهی فروخته شد. در این بازار دولت اوراق به مشتریان خود عرضه می کند تا به نوعی بدهی های خود در بازارهای مالی را برطرف سازد. در همین رابطه داده های آماری بانک مرکزی نشان می دهد حجم خرید اوراق بدهی رکورد 5ماهه زده است.

اوراق بدهی

رکوردزنی حجم خرید اوراق بدهی دولتی 

در هفته منتهی به 9 اسفند ماه حراج بازار اولیه به مرحله چهل و یکم رسیده و طی آن دولت توانسته 3 هزار و 740 میلیارد تومان اوراق بدهی مشتریان خود بفروشد که بیشترین سطح را از ابتدای پاییز امسال تاکنون را داشته است. 

بررسی ها‌ی آماری در این خصوص نشان می دهد بیشترین اوراق به فروش رفته در بازار سرمایه بوده که سطحی بالاتر از 95 درصد اوراق فروخته شده را داشته است. مهم ترین عامل در رشد نرخ سود اوراق فروخته شده دولتی در این هفته را می توان ادامه انعطاف دولت در بالا بردن نرخ سود اوراق دانست.

رکوردزنی نرخ سود اوراق بدهی دولتی در هفته چهل و یکم

در هفته اخیر هم سو با رشد حجم اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه، نرخ سود در این بازار نیز به مرتبه بالایی دست پیداکرده است به طور کلی در هفته اخیر دو دسته اوراق در بازار عرضه شده که نرخ سود آن ها نسبت به هفته های قبل جهش قابل ملاحظه ای را ثبت کرده است. 

اراد120 و اراد 122 دو دسته اوراق عرضه شده در این بازار بوده که نرخ شسود آن ها به ترتیب برابر با 26 درصد و 25.7 درصده بوده است. نرخ هایی که در تاریخچه آماری این شاخص ها سابقه نداشته است.

بررسی ها نشان می دهد با توجه به آن که ماهیت معاملات در بورس بلندمدت تر بوده و برایشان نرخ سود اهمیت بیشتری در قیاس با تاریخ سررسید دارد مشتری اوراق این هفته دولت بوده و مشارکت خود را بالابرده اند.