به گزارش اکو ایران، یکی از مهمترین بازارها در جهت تنظیم نرخ سود بین بانکی و نقدینگی بانک ها عملیات بازار باز است. در این بازار بانک ها اوراق بدهی به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز متناسب با نیاز بانک ها و سیاست های کلان خود با خرید هر میزان صلاح بداند موافقت می کند. تاریخ سررسید این معاملات غالبا یک هفته ای و نرخ سود آن ها در هفته گذشته 21 درصد بوده است. بنابراین هر بسط پول در بازار مصادف با جذب نقدینگی بانک مرکزی از عملیات هفته قبل خواهد بود.

بسط 70 همتی پول در بازار باز

در هفته های اخیر تقریبا بسط پول بازار باز در مرز 70 همت بوده و درهفته منتهی به 14 شهریور ماه به طور دقیق تر برابر با 68 هزار و 490 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

این در حالی است که بانک مرکزی در مقابل 67 هزار و 270 میلیارد تومان را نیز از بانک ها جمع آوری کرده و خالص عملکرد این نهاد در بازار باز را برابر به مثبت هزار و 220 میلیارد تومان رسانده است.

بررسی معاملات در این بازار و محاسبه مجموع مانده نقدینگی نزد بانک ها حاصل از این عملیات شاخصی است که به باور کارشناسان مستقیما در پایه پولی محاسبه شده و در نهایت می تواند تورم زایی را در بر داشته باشد.

رشد مانده نقدینگی نزد بانک ها در بازار باز

حاصل کسر نقدینگی جذب شده از بانک ها از کل نقدینگی مبسوط در نهادهای مالی در هفته های تابستانی امسال روندی صعودی را ثبت کرده است.

در همین رابطه بررسی معاملات از شهریور ماه سال گذشته تاکنون نشان می دهد به طور کلی در این مدت در حدود 57 هزار و 110 میلیارد تومان نقدینگی نزد بانک ها باقی مانده که در پایه پولی روندی افزایشی داشته و از این طریق می تواند موجب تورم زایی در کشور شود.

بررسی این آمار با هفته پایانی خرداد ماه نشان می دهد رشد مانده نقدینگی در بانک ها برابر با 3.12 درصد بوده در هفته های اخیر دوباره صعودی شده است.

بازار باز