به گزارش اکوایران؛ حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها روز دوشنبه بعد از دوسال تکرار شد. بعد از اظهارات ضدونقیض مسئولان نفتی و شایعه افزایش قیمت بنزین، سرانجام سامانه سوخت برای سوختگیری خودروها باز شد و رانندگان توانستند سوختگیری کنند.  

هادی بیگی نژاد، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در اظهاراتی گفت: اختلال در سوخت‌رسانی کشور برای چندمین بار نشان می‌دهد که ویروس ‎نفوذ به خوبی در شرکت ملی پالایش و پخش جا گرفته است البته به صراحت عرض می‌کنم که منظورم مدیران اصلی این شرکت نیست، اختلال در سوخت‌رسانی کشور کاملا فنی است و ربطی به ذخایر ‎بنزین یا قیمت‌گذاری ندارد.

آنطور که نماینده ملایر به خبرگزاری خانه ملت گفته، درصورت ادامه بی توجهی نهادهای امنیتی به این موضوع در آینده‌ای نه‌چندان دور خسارت‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

بیگی‌نژاد دیروز در اظهارات جدیدی در تلویزیون گفته که ویروس مختل کننده جایگاه‌های سوخت از یک سامانه خاصی وارد شده که به دلیل اینکه اتهامی به شخصی وارد نکنم فعلا از نام بردن سامانه خودداری می‌کنم اما مشخص است که از چه طریقی به سامانه داخلی کشور وارد شدند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرده که رفتار ویروس برای مسئولان سایبری کشور شبیه کرونای اولیه است و نمی دانم با چه چیزی مواجه شدیم.

دیروز نیز عضو دیگری از کمیسیون انرژی مجلس ادعای دخل و تصرف به صورت فیزیکی را مطرح کرده و گفته، اختلال در سامانه از چند طریق ممکن بوده؛ یکی از طریق فضای اینترنت که فضای هکری است که همه جا از جمله نیروگاه برق ممکن است اتفاق بیافتد، اما به نظرما این اتفاقی که افتاد دخالت فیزیکی افراد در آن دخیل بوده و تحت عنوان یک فلش یا یک برنامه وارد سیستم شدند و به صورت درونی بوده است.

آنطور که پرویز محمدنژاد قاضی به جماران گفته، در نهایت در کمیسیون با حضور وزیر و معاونان او خواهیم خواست بیایند و توضیح کامل را به ما بدهند تا به نتیجه‌‌ای برسیم و در نهایت گزارش جامعی را به خود رئیس جمهور خواهیم داد و این باید مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا تکرار این اتفاق دومین بار است که برای کشور بزرگی مانند ایران که نخبه‌های بزرگ، مردمان بسیار خوب و سازمان‌ها و تشکیلات بسیار فعالی دارد پسندیده نیست که بخواهیم برای دومین بار از این سوراخ گزیده شویم و به افرادی که در بدنه دولت هستند اجازه دهیم براحتی دست به هر کاری بزنند و قطعا این دفعه نسبت به دفعه گذشته بیشتر ورود خواهیم کرد و بحث پیشگیری را به عمل خواهیم آورد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره اینکه موضوع خرابکاری از داخل و خارج مشخص شده یا نه، اظهار کرده که از نظر کارشناسی تمام شده نیست و نگاه‌های مختلف وجود دارد و زمانی می‌شود این‌ها را رسانه‌ای کرد و قطع به یقین گفت که به آن نتیجه پایانی برسیم و تمام نظرات کارشناسان را رهگیری و رصد کنیم و آن را گزارش دهیم.

محمدنژاد درباره عملکرد پدافندغیرعامل گفته، پدافند غیرعامل و از وزارت نفت مورد دعوت ما قرار خواهند گرفت. ما هم همین را عرض می‌کنیم، این‌ها ماهیت پدافندی دارند و باید نرم افزارهایی را طراحی کنید که با آن همه امکاناتی که در اختیار خود دارند چه کاری را انجام می‌دهند، باید پاسخ دهند، کجا ورود کردند و به چه شکلی بوده است و اگر این اتفاق نمی‌افتاد می‌گفتیم عدم اطلاعات و آگاهی از سیستم است که اتفاق افتاد و این باید برای شما یک نشانه باشد برای اینکه جلوگیری کنید و این یک سهل‌انگاری است و حال امکانات کافی بوده و یا نبوده است و بسیاری از چیزها نیازی به امکانات ندارد بلکه نیاز به تدبر، فکر، اندیشه، حساب و کتاب و برنامه دارد و حتما برنامه‌ای نبوده است.

به گفته این نماینده مجلس، به راحتی نمی‌شود که یک موضوع را دو بار از همان محلی که آسیب دیدید باز هم آسیب ببینید و باید در این رابطه پاسخگو باشند و این اتفاق ناشی از بی‌مبالاتی و بی‌تدبیری است و مسئولان مرتبط و معاون وزیر (آقای سالاری) باید پاسخگو باشند، زیرا هر دو مورد در زمان ایشان اتفاق افتاد و ما در جلسات گذشته به ایشان تذکر دادیم و گفتیم که اگر اتفاق دیگری بیافتد حتما ما پیگیری جدی‌تری را خواهیم کرد.

 روزنامه جروزالم پست در خبری اعلام کرد گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت هک شدن جایگاه های سوخت در سراسر ایران را بر عهده گرفت.

این گروه هکری اسرائیلی مدعی شد: این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد تا آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام نشود.

 

 

با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند.

با این حال به نظر می‌آید امنیت بیشتر در سامانه‌های کشور ضروری است و مسئولان باید فکری به حال امنیت سایبری کشور کنند.