به گزارش اکوایران، تفکر رایج این است که نابرابری در جهان روندی صعودی داشته و شکاف دستمزدها به ضرر کارگران بوده است. با این حال، هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی مدعی شده که اتفاقا سرمایه‌داری باعث شده نابرابری کاهش پیدا کند.

تا همین یک دهه پیش، توماس پیکتی، اقتصاددان برجسته عصر حاضر بابت تاکید روی نابرابری در جهان، مورد توجه مردم دنیا قرار گرفت؛ اما حالا حرف برخی از تحلیل‌گران اقتصادی این است که اتفاقا نابرابری در کشورهای حوزه آتلانتیک یعنی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، روندی نزولی را در پیش گرفته است.

طبق گزارش اکونومیست، افزایش دستمزد بیشتر برای کارگران و طبقه پایین بوده و آن‌ها که در طبقات بالاتر قرار دارند، افزایش دستمزد کمتری دارند به‌ویژه پس از کسر مالیات و سایر موارد. به این ترتیب، سرمایه‌داری منجر به خیزش نابرابری نشده است!

نویسنده گزارش اکونومیست معتقد است به جای اینکه تمرکز خود را روی توزیع ثروت قرار دهیم، باید اندازه کیک اقتصادی را بزرگ کنیم. از این طریق، همه می‌توانند ثروت خود را بیشتر کنند و به عبارت ساده‌تر، از فقر مفرط رهایی یابند. طبق این گزارش، ثروت به سمت یقه‌آبی‌ها یا همان کارگران حرکت کرده و وضعیت آن‌ها را بهبود داده است. این در حالی است که در تفکر رایج، تصور می‌شود سرمایه‌داری به ضرر کارگران بوده و اوضاع آن‌ها را بدتر کرده است.

در این ویدیو، به گزارش اکونومیست پرداخته‌ایم و توضیح داده‌ایم که از نگاه این نشریه، چطور عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا شرایط برای کارگران بهبود پیدا کند و در نهایت به ثروت بیشتری نسبت به گذشته برسند. عوامل مورد بررسی اکونومیست نشان می‌دهند که تا چه اندازه ادعای این رسانه در مورد نفع سرمایه‌داری برای کارگران، حقیقت دارد.