به گزارش اکوایران،‌ آمارهای شاخص قیمت تیر 1402 نشان می‌دهد که قیمت مواد خوراکی در 6 استان کشور در تیر نسبت به خرداد کاهش یافته است. سبد اقلام خوراکی خانوارهای ایلامی کم‌تر از سایر استان‌ها ارزان شده است. در مقابل، قیمت اقلام خوراکی در استان بوشهر و قزوین بیش‌ از سایر استان‌ها کاهش یافته است. استان‌های سمنان، مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد نیز از جمله استان‌هایی هستند که تورم ماهانه اقلام خوراکی آن‌ها در تیر ماه منفی شده است.

مواجهه 6 استان با کاهش قیمت خوراکی‌ها

نرخ تورم ماهانه مصرف‌کننده نشان‌دهنده تغییر قیمت یک سبد یکسان از اقلام مصرفی خانوارها در یک ماه نسبت به ماه قبل است. این نرخ به تفکیک اقلام خوراکی و غیرخوراکی ارائه می‌شود. نرخ تورم مثبت به معنای افزایش قیمت و نرخ تورم منفی به معنای کاهش قیمت است.

 آمارهای مرکز ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی در کل کشور در تیر امسال به 1.2 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، قیمت کالاهای خوراکی در کل کشور در تیر ماه 1.2 درصد نسبت به خرداد افزایش یافته است. علی‌رغم مثبت بودن تورم ماهانه خوراکی در کل کشور، این نرخ در 6 استان منفی شده است.

قزوین و بوشهر در صدر لیست ارزانی خوراکی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی استان‌های بوشهر و قزوین در تیر معادل منفی 0.6 ثبت شده است. به بیان دیگر، خانوارهای بوشهری و قزوینی در تیر امسال 0.6 کمتر از خرداد برای خرید اقلام خوراکی هزینه کرده اند.

استان‌های سمنان، مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد نیز در تیر 1402 تورم ماهانه خوراکی منفی را تجربه کرده‌اند. برای مثال این نرخ در استان سمنان معادل منفی 0.5 درصد و در استان مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب  معادل منفی 0.4 درصد و منفی 0.3 درصد ثبت شده است. از میان 6 استان با تورم ماهانه خوراکی منفی، استان ایلام کمتر از سایر استان‌ها ارزانی را تجربه کرده است. تورم ماهانه اقلام خوراکی این استان معادل منفی 0.1 درصد است.

photo_2023-08-11_12-35-02