به گزارش اکوایران، طبق‌ آخرین آمار منتشر شده از شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم ماهانه در تیر ماه 1402 برابر با 2 درصد است. در بررسی نرخ تورم ماهانه به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای مشخص می‌شود که بیشترین نرخ مربوط به دهک نهم و کمترین نرخ مربوط به دهک اول است.

 نرخ تورم ماهانه به تفکیک دو دسته «کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ارائه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در تیر امسال متعلق به دهک نهم بوده است. در مقابل،‌ دهک‌های دهم و اول که به ترتیب نماینده مرفه‌ترین و فقیرترین قشر جامعه هستند، کمترین تورم ماهانه غیر خوراکی را به ثبت رسانده‌اند.

نرخ تورم ماهانه کالاهای خوراکی نیز از دهک اول تا دهم صعودی بوده، به طوری که کمترین نرخ تورم خوراکی برای دهک اول و بیشترین نرخ آن برای دهک دهم محقق شده است.

«دهک‌های هزینه‌ای» چیست؟

یکی از راه‌های ارائه نرخ تورم که می‌تواند نشانگر وضعیت اختلاف درآمدی در جامعه باشد، گزارش «نرخ تورم به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای» است. به این منظور، ابتدا هزینه‌های تمام خانوارهای کشور از کم به زیاد ردیف می‌شود. سپس به ترتیب صعودی ده درصد خانوارها را جدا کرده و در یک دهک قرار می‌دهند و این روند را تا آخرین خانوار کشور ادامه می‌دهند.

برای مثال، دهک اول نشانگر ده درصد از خانوارهای کشور است که کمترین هزینه ممکن را دارند و دهک دهم نشانگر ده درصد از خانوارهای کشور است که دارای بیشترین هزینه از میان خانوارهای کشور هستند. نرخ تورم ماهانه به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد که قیمت سبد کالا و خدمات مصرف‌کننده برای هر دهک در تیر چقدر نسبت به خرداد افزایش یافته است.

photo_2023-07-25_17-38-16

تورم ماهانه تیر 1402؛ تورم پولدارها بیشتر از فقرا

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه کل کشور در تیر امسال برابر با 2 درصد بوده است. کمترین نرخ تورم ماهانه نیز با ثبت رقم 1.68 درصد به نام دهک اول ثبت شده است. به عبارت دیگر، خانوارهای دهک اول در تیرماه برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات 1.68 درصد بیشتر از خردادماه هزینه کرده‌اند. این در حالی است که دهک نهم به عنوان یکی از مرفه‌ترین اقشار جامعه، نرخ تورم 2.11 درصدی را محقق کرده که بالاترین نرخ در میان سایر دهک‌ها است. به عبارت دیگر،‌ تورم ماهانه تیر ماه برای اقشار کم‌درآمد کمتر از اقشار پردرآمد افزایش یافته است.

گرانی اقلام خوراکی؛ بیشتر برای دهک دهمی‌ها

نرخ تورم ماهانه علاوه بر حالت کلی، به تفکیک «کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز ارائه می‌شود. بررسی آمارهای این تقسیم‌‌بندی نشان می‌دهد که دهک دهم و نهم در تیر 1402 به ترتیب با ثبت نرخ 1.3 و 1.2 درصد بیشترین تورم ماهانه کالاهای خوراکی را رقم زده‌اند.

در مقابل، نرخ تورم خوراکی برای دهک اول معادل 0.9درصد و برای دهک دوم برابر یک درصد ثبت شده است. نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی برای کل کشور 1.2 درصد است. بر این اساس، این نرخ در هفت دهک هزینه‌ای کمتر از رقم کشوری است.

تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات نشان می‌دهد که در تیر امسال خانوارهای دهک پنجم، ششم، هفتم و نهم 2.6 درصد بیشتر از خرداد برای خرید اقلام غیرخوراکی و خدمات خود هزینه کرده‌اند و به همین سبب بالاترین نرخ تورم این گروه را میان دهک‌ها ثبت کرده‌اند.

 این در حالی است که این نرخ کمترین مقدار خود را به میزان 2.2 درصد برای دهک دهم ثبت کرده است. نرخ تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی دهک اول و دوم به عنوان محروم‌ترین اقشار جامعه از تورم دهک دهم بالاتر بوده و به ترتیب معادل 2.4 و 2.5 درصد است.