به گزارش اکوایران، تورم خوراکی ها در ایران پایین‌تر از قبل شده است. پس از آنکه در راستای طرح موسوم به جراحی اقتصادی، دولت ارز 4 هزار و 200 تومانی را از برخی کالاها حذف کرد، قیمت خوراکی ها در کشور به یکباره جهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. این افزایش در تورم مرکز آمار ایران در خرداد سال گذشته متبلور شده و موجب شد تورم ماهانه در آن مقطع به سطح بی‌سابقه‌ای برسد.

در ادامه تورم نقطه به نقطه در کشور در بالاتر از 55 درصد در انتهای سال گذشته قرار گرفت، اما پس از یک سال، طبق پیش‌بینی دولت به نوعی از رشد سالانه این شاخص کاسته شده و سطح رشد قیمت خوراکی ها در کشور پایین‌تر آمد.

این در حالی است که به‌تازگی مرکز آمار ایران، روند متوسط قیمت خوراکی ها در کشور را منتشر کرده و طبق داده‌های این مرکز، در دومین ماه امسال قیمت 12 کالا رشدی بیشتر از 100 درصدی را نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته تجربه کرده است.

بیشترین رشد قیمت خوراکی‌ها در اردیبهشت 1402

طبق داده‌های ثبت‌شده در مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه روغن مایع، روغن نباتی جامد، هلو، مرغ ماشینی، موز، پسته بیشترین افزایش را نسبت به اردیبهشت 1401 به ثبت رسانده است.

بر اساس این آمار، رشد قیمت روغن مایع و روغن نباتی در کشور نسبت به سال قبل خود، به ترتیب 221.14 درصد و 217.6 درصد بوده است. به عبارتی این کالاها تنها خوراکی‌هایی بوده‌اند که قیمت آن‌ها در این مدت بیش از سه برابر شده است.

در همین رابطه قیمت گوشت «گاو یا گوساله» و گوشت «گوسفند» نیز مشابه عمده کالاهای خورکی دیگر، در ایران مسیری مسیری افزایشی را ثبت کرده است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت «گوسفند» در نقاط شهری کشور در دومین ماه امسال برابر با 371 هزار و 540 تومان بوده و 117.7 درصد بیشتر از موقعیت مشابه خود در سال قبل شده است. متوسط قیمت گوشت گاو نیز در این مناطق برابر با 339 هزار و 170 تومان بوده و 103.9 درصد بیشتر از اردیبهشت سال قبل شده است.

کمترین رشد قیمت خوراکی ها در اردیبهشت 1402

در مقابل این اقلام، کالاهایی نظیر لپه، شکر، عدس، سیب زمینی و رب گوجه فرنگی رشد نقطه به نقطه کمتری را در مقایسه با سال قبل رقم زده است.

در همین رابطه بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، رشد نقطه به نقطه «لپه» برابر با 20.8 درصد در اردیبهشت رقم خورده است. شکر نیز رشد 24.5 درصدی را رقم زده و رشد نقطه به نقطه عدس برابر با 26 درصد ثبت شده است.

بنابراین مشاهده می‌شود بازه رشد قیمت خوراکی‌های مورد نظر در کشور از 20 تا 220 درصد بوده و دامنه‌ای 200 درصدی را در این ماه ثبت کرده است. به نوعی می‌توان گفت به هر شکل خوراکی‌ها در کشور رشد قیمت محسوسی را نسبت به سال قبل خود تجربه کرده‌اند. البته انتظار می‌رود سرعت این رشد قیمت، در خرداد مسیری کاهشی طی کرده باشد.