به گزارش اکوایران، گزارش ماهانه از قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا که قرار است امروز چهارشنبه (22 فروردین) منتشر شود، بعید است که بتواند بحث‌ها پیرامون زمان دقیق کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را خاتمه دهد.

به نوشته بلومبرگ، برآورد میانه از اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده‌اند حاکی از آن است که شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده به غیر از هزینه‌های مربوط به مواد غذایی و انرژی، احتمالا در ماه گذشته میلادی با رشد 0/3 درصدی نسبت به فوریه روبه‌رو شده است.

در حالی‌که این موضوع یک روند کاهشی نسبت به میزان رشد تورم در دو ماه گذشته محسوب می‌شود، اما برای رفع نگرانی‌ در میان مقامات بانک مرکزی آمریکا که به دنبال آمارهای تورمی پایین‌تر هستند، کافی نخواهد بود.

نمودار اصلی

کارشناسان به‌ طور عمومی انتظار دارند شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس در زمینه تورم مربوط به اجاره‌خانه، روند کاهشی خود را حفظ کرده باشد. تورم مربوط به اجاره‌خانه که بزرگ‌ترین بخش از شاخص قیمت مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد، در ابتدای سال 2024 با یک رشد دور از انتظار همراه شده بود.

دیگر دسته‌بندی‌های کلیدی نظیر خودروهای دست دوم در بخش کالاها و پول بلیت هواپیما در بخش خدمات، می‌توانند تأثیر مهمی در آمار مربوط به تورم ماه مارس آمریکا داشته باشند.

به نوشته بلومبرگ اکونومیکس، «گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه مارس احتمالا نشان خواهد داد که آمارهای قابل توجه شاخص قیمت مصرف‌کننده در دو ماه گذشته، تنها یک انحراف مقطعی بوده‌اند، نه نشانه‌ای از آغاز یک روند هشداردهنده. این موضوع، دیدگاه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو  و دیگر مقامات بانک مرکزی آمریکا را که اعلام کردند تورم‌زدایی ادامه خواهد داشت و هنوز هم می‌توان کاهش نرخ بهره در اواسط 2024 را در نظر گرفت، مورد تأیید قرار خواهد داد.»

پیش از انتشار جدیدترین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس، حدود نیمی از سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند ماه ژوئن، نقطه آغاز کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهد بود. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش آتی شاخص قیمت مصرف‌کننده مورد بررسی قرار گرفته است:

اجاره

«اجاره معادل مالکان» و «اجاره مسکن اولیه» دو مورد از بزرگ‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده شاخص قیمت مصرف‌کننده محسوب می‌شوند و بنابراین توجهات نسبت به تغییر آن‌ها بسیار بالا است. رشد ناگهانی تورم در این بخش‌ها در ماه ژانویه، به یک روند نسبتا ثابت و رو به کاهش که از سال 2023 آغاز شده بود، پایان داد. همچنین در ماه فوریه کاهش تورم در اجاره معادل مالکان و اجاره مسکن اولیه به اندازه کافی قابل توجه نبود تا بتواند متوسط ترکیب آمارهای این دو بخش را به کمتر از نرخ ماه دسامبر برساند.

انتظار می‌رود تورم مربوط به اجاره در شاخص قیمت مصرف‌کننده به روند کاهشی خود در طول سال 2024 ادامه دهد.

خودروهای دست دوم

در نیمه دوم سال 2023، کاهش فوری قیمت کالاها باعث مهار سریع تورم در شاخص کلی قیمت مصرف‌کننده شد. در این میان، قیمت خودروهای دست دوم معمولا یکی از بزرگ‌ترین عوامل نوسانی برای سبد کالاهای به اصطلاح «هسته» در ماه‌های اخیر بوده است که از فوریه 2020 تا فوریه 2022 با جهش 54 درصدی مواجه شدند. این کالاها در ماه ژانویه کاهش 3/4 درصدی را تجربه کردند اما در فوریه سال جاری میلادی، 0/5 درصد رشد داشتند.

اقتصاددانان گلدمن ساکس اعلام کرده‌اند: «ما انتظار داریم در گزارش تورم ماه مارس، قیمت خودروهای کارکرده (منفی 0/5 درصد) و جدید (منفی 0/3 درصد) کاهش پیدا کنند. همچنین در ماه‌های آتی سال 2024 این انتظار می‌رود که قیمت خودروهای دست دوم و جدید به ترتیب با کاهش 8/2 درصدی و 1/4 درصدی همراه شوند.»

پول بلیت هواپیما

در حالی‌که کاهش در قیمت ‌کالاهای هسته یک عامل اصلی برای تورم‌زدایی بوده است،‌ بسیاری از مقامات بانک مرکزی آمریکا به‌شدت بر قیمت خدمات هسته به غیر از اجاره‌بها متمرکز شده‌اند؛ چراکه فدرال رزرو قیمت این خدمات را منعکس‌کننده روندهای اقتصادی گسترده‌تر می‌بیند.

قیمت‌های ناپایدار مربوط به بلیت خطوط هوایی به افزایش قیمت خدمات هسته در طول ژانویه و فوریه کمک کرد و بیشترین افزایش دوماهه از اواسط 2022 را رقم زد. اقتصاددانان بنک آو امریکا انتظار دارند قیمت این خدمات در گزارش روز چهارشنبه کاهش پیدا کند.