به گزارش اکوایران، مقامات ایران روز سه‌شنبه هشدار دادند که قصد ندارند مهلت خلع سلاح و تخلیه گروه‌های کرد مستقر در کردستان عراق را تمدید کنند. ضرب الاجل ۱۹ سپتامبر بر اساس توافقنامه ماه مارس بین تهران و بغداد تعیین شد.

روز موعود

به نوشته المانیتور، اپوزیسیون کرد معارض مستقر در عراق بیشتر توسط حزب دمکرات کردستان ایران و حزب چپگرای کومله تشکیل شده است. این دو گروه تقریباً از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ درگیر جنگی خونین علیه جمهوری اسلامی بوده‌اند. در حالی که در ابتدا، آن‌ها برای استقلال مناطق توسعه‌نیافته کردستان ایران می‌جنگیدند، در سال‌های اخیر در ظاهر در جاه‌طلبی‌های خود تجدید نظر کرده و ادعا می‌کنند به دنبال ایجاد یک دولت فدرالیستی در ایران که به اقلیت کرد نوعی خودمختاری بدهد، افتاده‌اند.

جمهوری اسلامی مخالفان کرد را متهم به عبور از مرز برای انجام حملات تروریستی می‌کند. این فشارها به ویژه از سپتامبر سال گذشته و همزمان با ناآرامی‌های داخلی افزایش یافت؛ چرا که تهران این گروه‌ها را مسئول این ناآرامی‌ها می‌داند. 

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران گفت که تهران گام‌های بعدی خود را پس از ارزیابی چگونگی اجرای توافق توسط عراق بر می‌دارد. مقامات ایرانی هشدار داده‌اند که شکست بغداد در خلع سلاح کردها، حملات بیشتری را علیه مواضع کردها به دنبال خواهد داشت. طی یک سال گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چندین حمله مرگبار موشکی و پهپادی به کردها در داخل خاک عراق انجام داده است.

به گفته رسانه‌های ایرانی، در این توافقنامه، به منظور جلوگیری از عبور شبه‌نظامیان کرد به ایران، نیروهای امنیتی عراق با کمک نیروهای پیشمرگه دولت اقلیم کردستان کنترل کامل مرزها را به دست می‌گیرند.

روز سه‌شنبه، رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که این توافق در حال اجراست. آن‌ها به نقل از فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق گفتند که مخالفان کرد تسلیحات سنگین خود را تحویل داده و طبق گزارش‌ها، به پنج اردوگاه در سراسر کردستان عراق منتقل شده‌اند.

محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق، روز سه‌شنبه به صداوسیما گفت که قرار است هیئت مشترکی از تهران و بغداد برای ارزیابی از چگونگی پیشرفت توافق به کردستان عراق سفر کند.

خانه جدید مسلحین

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، کمیته عالی اجرای توافق امنیت مشترک میان عراق و ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر اساس پایبندی عراق و ایران به مفاد توافق امنیتی مشترک و با تلاش‌های مشترک از سوی دولت فدرال، دولت اقلیم کردستان عراق و کمیته عالی مشترک میان دو کشور، تخلیه نهایی مقرهای موجود در نزدیکی مرز با ایران که مورد استفاده گروه‌های مخالف ایران بود، انجام شد». در این بیانیه آمده که این گروه‌ها به مکانی دور از مرز منتقل شده و خلع سلاح شدند. همچنین نیروهای مرزبانی دولت فدرال عراق در این مناطق مستقر شده و پرچم عراق را برافراشتند. این بیانیه افزود که حضور نیروهای مرزبانی عراق در این مناطق دائمی بوده و عراق تأکید دارد که امنیت مرزی مسئولیتی مشترک است.

پیش از این، یک منبع آگاه در دولت اقلیم کردستان عراق گفت که حزب دمکرات کردستان ایران پس از سه دهه، مقر اصلی خود در کویسنجق معروف به «قلعه دمکرات» را ترک کرده است. تخلیه مقر اصلی حزب دمکرات کردستان ایران در حالی صورت می‌گیرد در روزهای گذشته، که این گروه از مواضع خود در مناطق کوهستانی «به‌ربزین»، «سه‌قه‌ر» و «هه‌لگورد» در نواحی مرزی اقلیم کردستان عراق با ایران، عقب‌نشینی کرده و نیروهای پیشمرگه خود را در عمق خاک اقلیم مستقر کرده بود. به جز حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کردستان ایران و حزب کوله زحمتکشان کردستان نیز از مواضع خود در مرز با ایران عقب کشیده‌اند.

وزیر دفاع عراق نیز اعلام کرد که احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی در عراق به ۵ اردوگاه در عمق خاک اقلیم کردستان فرستاده شده‌اند.

اولین مهره دومینو

پس از مذاکراتی که در پی حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق آغاز شد، علی شمخانی، دبیر سابق شورای امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی، همتای عراقی او در ماه مارس گذشته توافقنامه همکاری امنیتی مشترک را امضا کردند.

در ۱۱ ژوئن سال گذشته، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت که اگر بغداد به تعهدات خود در مهار گروه‌های مسلح کرد عمل نکند، ایران حملات خود به اقلیم کُردستان عراق را از سر خواهد گرفت. او تا پایان سپتامبر سال جاری برای دولت عراق ضرب‌الاجل تعیین کرد تا احزاب کُرد ایرانی مخالف تهران را خلع سلاح کند.

سپاه پاسداران ایران در سپتامبر گذشته با بیش از ۷۰ موشک زمین به هوا و ده‌ها پهپاد انفجاری به اقلیم کردستان عراق حمله کرد. این حملات موشکی سپاه، مقر حزب دمکرات کُردستان، اردوگاه‌های آوارگان در منطقه کوی‌سنجق استان اربیل و مقر دو شاخه «حزب» کومله کُردستان در منطقه زرکویز استان سلیمانیه و مقر «حزب آزادی کُردستان ایران» در جنوب اربیل را هدف قرار داد.