به گزارش اکوایران نخست‌وزیر اقلیم کردستان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به فروپاشی کردستان عراق هشدار داد و خواستار میانجی‌گری از سوی او شد.

به نوشته المانیتور، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده درخواست کرده تا در بحران عمیق میان اقلیم و دولت مرکزی بغداد مداخله کند. او هشدار داده که در صورت کنترل نشدن بحران، حتی ممکن است موجودیت اقلیم کردستان به خطر بیافتد.

بارزانی در نامه‌ای خطاب به بایدن نوشت: «من اکنون در مقطع حساس دیگری در تاریخ ما برای شما می‌نویسم، مقطعی که می‌ترسم در غلبه بر آن مشکل داشته باشیم. ... [ما] از نظر اقتصادی و سیاسی در مخمصه هستیم. من برای اولین بار در دوران نخست‌وزیری‌‌ام، نگرانی شدیدی دارم مبنی بر اینکه این کمپین شرم آور علیه ما ممکن است باعث فروپاشی ... همان مدل عراق فدرال شود که ایالات متحده در سال 2003 از آن حمایت کرد و ظاهراً از آن زمان تا کنون سرپا مانده است».

بارزانی درباره توانایی واشنگتن برای حل این بحران گفت: «ما معتقدیم که دولت شما اهرم فشار قابل توجهی در بغداد دارد».

این استمداد در بحبوحه تشدید تنش ها بین اربیل و بغداد بر سر تخصیص بودجه، فروش نفت و مناطقی که هر دو طرف ادعای مالکیت آنها را دارند، صورت می گیرد. بارزانی در دیدار روز دوشنبه در اربیل با آلینا رومانوفسکی سفیر ایالات متحده در عراق، درخواست خود را برای تعامل بیشتر ایالات متحده برای کمک به حل اختلافات تکرار کرد.

با توجه به تمرکز واشنگتن بر چین و درگیری در اوکراین، نامه بارزانی به این منظور است که دولت او را قبل از به راه افتادن خشونت‌ تحریک کند.

 شبح به راه افتادن خشونت‌ها در هفته گذشته در استان مورد مناقشه نفت خیز کرکوک در حد پایینی تعبیر شد. در آن ماجرا، کردها و عرب‌هایی که گفته می‌شود تحت حمایت گروه‌های شبه‌نظامی بودند، بر سر تصمیم دادگاهی که حزب دموکرات کردستان عراق بارزانی را از بازپس‌گیری مقر خود در عراق ممانعت می‌کرد، درگیر شدند.  در جریان این درگیری‌ها چهار معترض کرد توسط نیروهای فدرال مستقر در شهر کشته شدند.یک مقام کرد به المانیتور گفته: «ما می‌پرسیم که آمریکا کجاست».

وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد این نامه خودداری کرد.