به گزارش اکوایران، باتوجه به تشدید آلودگی هوا در این هفته، بر اساس مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا، دیروز و امروز (۱۹ و ۲۰ آذر) در تمام شهرستان‌های استان تهران و البرز به جز دماوند و فیروزکوه، مهد‌های‌کودک و پیش‌دبستانی‌ها تعطیل و کلیه مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه غیرحضوری شدند.

امروز هم رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرده که با تصمیم استانداری، تمامی مقاطع تحصیلی استان‌های تهران و البرز به جز شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه و شهر رودهن در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۱ و ۲۲ آذرماه غیرحضوری خواهند بود.

در خبر استانداری درباره تعطیلی مدارس همچنین تاکید شده که رؤسای ادارات با تقاضای مرخصی مادران دارای فرزند دانش‌آموز موافقت کنند.

آنطور که رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به خبرگزاری مهر گفته، تصمیم‌گیری درمورد تعطیلی دانشگاه‌ها منوط به تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا خواهد بود.

عباس شاهسونی تاکید کرده که با توجه به قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم، گروه‌های حساس باید تا حد الامکان از تردد در فضای باز خودداری کنند.

او در گفت‌وگو با ایسنا نیز توصیه کرده که مردم در این شرایط آلودگی هوا، کمترین تردد را در فضای باز داشته باشند و اگر نیاز مبرم به تردد دارند، حتما از ماسک مناسب استفاده کنند. گروه‌های حساس از جمله کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و افراد چاق، مبتلایان به دیابت و سایر بیماری‌های زمینه‌ای، کمترین تردد را در فضای باز داشته باشند و ورزشکاران هم در این شرایط در فضای باز ورزش نکنند و در صورت ورزش در فضای باز، مدت و ساعت آن را کاهش دهند.

به گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، سالانه ۲۰ هزار و ۸۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا رخ می‌دهد و در مطالعه انجام شده، بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سکته مغزی،‌ سرطان ریه و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هستند.

صحبت‌های رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در حالی مطرح می‌شود که امروز پیرهادی - از اعضای شورای شهر تهران - در تذکر پیش از دستور جلسه این شورا گفته است: شهرداری یازدهمین دستگاه در حوزه آلودگی هوا است. دستگاه‌هایی که متولی اصلی آلودگی هوا هستند باید گزارش عملکرد خود را به مردم اعلام کنند و مردم باید بدانند که چرا آلودگی هوا حل نمی‌شود و متأسفانه حتی در بسیاری از موارد دغدغه‌ای برای رفع آلودگی هوا وجود ندارد.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از تعطیلی مهدهای کودک و پیش دبستانی‌های این استان در روزهای دوشنبه و سه شنبه خبر داده و گفته که کلیه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در سطح استان به صورت غیرحضوری و کلاس‌های درس در بستر آموزشی شاد برگزار شود.

به گفته احمد افضلی، در حال حاضر آلودگی هوای استان در شرایط ناسالم بین ۱۵۱ الی ۲۰۰ قرار دارد.

همچنین ساعتی بعد از اعلام خبر تعطیلی (غیرحضوری) شدن مداری، آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که در راستای مجازی شدن آموزش تمامی مقاطع تحصیلی تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۲۱ و ۲۲ آذر)، آزمون‌های شبه‌نهایی پایه دوازدهم در روزهای تعطیلی آموزش‌های حضوری، برگزار نمی‌شود و تاریخ اجرای این آزمون‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.