به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داده که جهان باید برای احتمال استفاده پوتین از سلاح هسته‌ای آماده باشد.

هشداری برای تمام دنیا

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، به سی‌ان‌ان گفته که «همه کشورهای جهان» باید برای این احتمال که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از سلاح های هسته‌ای تاکتیکی در جنگ خود علیه اوکراین استفاده کند، آماده باشند.

photo_2022-04-16_12-03-25

او در مصاحبه‌ای اختصاصی از دفتر ریاست‌جمهوری در کی‌یف به جیک تاپر از سی‌ان ان گفت که پوتین می‌تواند به سلاح‌های هسته‌ای یا شیمیایی روی بیاورد زیرا برای جان مردم اوکراین ارزشی قائل نیست و به زبان انگلیسی گفت: «نه تنها من، همه جهان، همه کشورها باید نگران باشند، زیرا ممکن است اطلاعات دقیقی در دسترس نباشد، اما می‌تواند حقیقت باشد». به گفته او: «استفاده از سلاح‌های شیمیایی، کاری است که آن‌ها می‌توانند انجامش دهند، چر که برای آنها زندگی مردم هیچ ارزشی ندارد. ما باید به این مسئله فکر کنیم نه این‌که بترسیم، باید برای آن آماده باشیم. من فکر می‌کنم این فقط مسئله اوکراین نیست، بلکه برای تمام جهان است».

مخاطرات سرخوردگی پوتین

در این مصاحبه مفصل، زلنسکی در مورد غرق شدن یک کشتی روسی، تلفاتی که ارتشش متحمل شده و عواقب روحی-روانی جنگ بر او و مردمش صحبت کرد.

photo_2022-04-16_12-03-22

زلنسکی در حالی طی جنگ 50 روزه با روسیه در اوکراین باقی مانده که نیروهای اوکراینی در برابر تلاش‌های کرملین برای تصرف کی‌یف مقاومت کرده و روسیه را مجبور کرده‌اند که عملیات جنگی خود را روی مناطق شرقی و جنوبی کشور -جایی که اوکراین پیش‌بینی تشدید درگیری‌ها را دارد- متمرکز کند. با این‌حال روسیه هم‌چنان با موشک‌های کروز به سمت حومه کیف شلیک می‌کند و همچنان توانایی هدف قرار دادن پایتخت اوکراین با تسلیحات دوربرد را حفظ کرده است.

مقامات ایالات متحده در مورد احتمال مذکور هشدار داده‌اند که پوتین، در صورت ناکامی در اهدافش، می‌تواند به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین روی بیاورد. بیل برنز، رئیس سیا، روز پنجشنبه گفت که سیا به صورت بسیار دقیق این احتمال را زیر نظر دارد، هر چند تاکید کرد که ایالات متحده هنوز هیچ نشانه‌ای از آمادگی روسیه برای برداشتن چنین اقدامی ندیده است. او در یک سخنرانی عمومی در جورجیا تک گفت: «با توجه به ناامیدی احتمالی پوتین، با توجه به عقب‌نشینی‌هایی که تاکنون از نظر نظامی با آن‌ها مواجه شده‌اند، هیچ یک از ما نمی‌توانیم تهدید ناشی از توسل بالقوه به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های هسته‌ای کم بازده را نادیده بگیریم».

باید بجنگیم!

هم‌چنین یکی از مهم‌ترین کشتی‌های جنگی نیروی دریایی روسیه در روزهای گذشته در دریای سیاه غرق شد که اوکراین می‌گوید نتیجه یک حمله موشکی بوده است. این در حالی است که روسیه ادعا می‌کند که این مسئله به علت آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات بوده است.

photo_2022-04-16_12-03-17

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز جمعه گفت که دو موشک نپتون اوکراینی به مسکو اصابت کرده است و یک مقام آمریکایی نیز گفت که حمله و متعاقب آن غرق شدن کشتی در اثر یک موشک اوکراینی بوده است. با این حال، زلنسکی در اظهار نظر پیرامون این‌که آیا اوکراین نقشی داشته است یا خیر، محتاط بود.

او گفته: «ما می‌دانیم که نابود شده است. از نظر ما، این یک سلاح قوی علیه کشورمان است، بنابراین غرق شدن آن برای ما فاجعه نیست. من می‌خواهم شما و بقیه مردم، متوجه این موضوع باشید. هر چه فدراسیون روسیه که به کشور ما حمله کرده سلاح کمتری داشته باشد، برای ما بهتر است. هر چه توانایی کمتری داشته باشند. این مهم است».

زلنسکی گفت که مقامات اوکراینی برآورد می‌کنند که بین 2500 تا 3000 سرباز اوکراینی در جنگ کشته شده‌اند و این رقم را با تعداد تلفات روسیه از 19000 تا 20000 مقایسه کرد (روسیه 1351 تلفات نظامی را تایید کرده است). زلنسکی افزود: «حدود 10000 سرباز اوکراینی مجروح شده‌اند و گفتن اینکه چه تعداد از آنها زنده می‌مانند سخت است». او هم‌چنین گفت که تعیین تعداد تلفات غیرنظامی دشوارتر است. او در ادامه گفت: «همه ما می‌خواهیم بجنگیم. اما همه ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا این جنگ بی‌پایان نباشد».