به گزارش اکوایران، در شرایطی که نیروهای اوکراینی خبر از پاک‌سازی کامل منطقه کی‌یف داده‌اند، روس‌ها آماده تدارک برای حمله گسترده از جبهه شرقی می‌شوند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت اوکراین نیروهایش تمام مناطق اطراف پایتخت کی‌یف را پس گرفته‌اند. شهردار یک شهر آزاد شده هم گفته 300 نفر از ساکنان این شهر طی یک ماه اشغال توسط ارتش روسیه کشته شدند و قربانیان در یک گور دسته جمعی دیده شده‌اند و اجساد آن‌ها  هنوز در خیابان‌ها دیده می‌شود.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که نیروهای اوکراینی بیش از 30 شهر و روستا در اطراف کی‌یف را از نیروهای مهاجم پس گرفته‌اند و برای اولین بار از زمان آغاز تهاجم روسیه در 24 فوریه، کنترل کامل منطقه پایتخت را به دست گرفتند.

پس از بیش از پنج هفته درگیری، نیروهای روسیه از جبهه کیف در شمال عقب نشینی کرده‌اند تا برای نبرد در شرق اوکراین دوباره سازماندهی شوند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی گفته: « روسیه می‌خواهد تمام شرق و جنوب اوکراین را اشغال کند». زلنسکی همچنین از تعلل کشورهای غربی در ارائه سیستم‌های ضدموشک به اوکراین انتقاد کرد. او هم‌چنین هشدار داده: «آن‌ها در حال مین گذاری در تمام این قلمرو هستند. خانه‌ها مین گذاری شده است، تجهیزات می‌ گذاری شده است، حتی اجساد افراد مرده هم مین‌گذاری شده است».

LYS5NG66LZO7TNGNW2IEW2HYAY

در بوچا، شهردار آناتولی فدوروک گفت که بیش از 300 نفر از ساکنان آن کشته شده اند. خبرنگاران رویترز در بوچا، شهری در همسایگی ایرپین در 37 کیلومتری شمال غربی پایتخت، اجسادی را دیده‌اند که در خیابان‌ها افتاده بودند و دست‌ها و پاهای چندین اجساد را دیدند که از یک قبر هنوز باز در محوطه کلیسا بیرون زده بودند. لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که از جنایات در بوچا وحشت زده است و از تحقیقات دادگاه کیفری بین المللی در مورد جنایات جنگی احتمالی حمایت می کند.

بسیاری از ساکنان با اشک داس مرگ را به یاد می آورند. «حرامزاده ها»! واسیلی، مردی 66 ساله این را گفت، درحالی که به بیش از 12 جسد در خیابان بیرون از خانه اش نگاه می‌کرد و از خشم گریه می‌کرد. «متاسفم. تانک پشت سرم تیراندازی می کرد. سگ ها!»