به گزارش اکوایران، گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، به روزنامه فایننشال تایمز گفته تحریم‌های مالی اعمال‌شده علیه روسیه تهدیدی برای کاهش تدریجی سلطه دلار آمریکا است و می‌تواند منجر به چندپاره‌تر شدن نظام پولی بین‌المللی شود.

روسیه به دلیل تهاجم نظامی از اواخر ماه فوریه به خاک اوکراین با تحریم‌های فراوانی از سوی ایالات متحده و متحدانش مواجه شده است. روسیه این حمله را «عملیات ویژه» برای خلع سلاح و غیرنظامی سازی همسایه خود خوانده است.

گوپینات در مصاحبه ای با این روزنامه افزوده: «دلار حتی در صورت ایجاد چنین وضعیتی همچنان مهمترین ارز جهانی باقی خواهد ماند، اما تکه تکه شدن در سطح کوچکتر قطعا بسیار محتمل است» و و افزود برخی کشورها در حال حاضر در حال تجدیدنظر و مذاکره مجدد درباره ارزی هستند که به وسیله آن تجارت و مبادله می کنند.

او همچنین گفته که این جنگ ن به پذیرش مالی دیجیتال، از ارزهای رمزپایه گرفته تا استیبل کوین ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کمک می‌کند. گوپینات به فایننشال تایمز گفته که استفاده بیشتر از سایر ارزها در تجارت جهانی منجر به تنوع بیشتر دارایی های ذخیره شده توسط بانک های مرکزی ملی خواهد شد.

او پیش از این گفته بود که تحریم‌ها علیه روسیه زمینه ساز سقوط دلار به‌عنوان ارز ذخیره ساز نیست و جنگ در اوکراین رشد اقتصاد جهانی را کاهش می‌دهد اما باعث رکود جهانی نمی‌شود.