به گزارش اکوایران، در شرایطی که دولت اوکراین ابراز امیدواری کرده تا کرویدورهای بشردوستانه توسط نیروهای روسی برای ساکنان بندر ماریوپل باز شود، ایالات متحده به دولت چین بابت حمایت از روسیه هشدار داد.

به دنبال کرویدور بشردوستانه

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز،  ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین گفته امیدوار است که نیروهای روسی 9 کریدور برای تخلیه غیرنظامیان گرفتار شده در بندر ماریوپل را بازکنند تا تجهیزات بشردوستانه به این بندر محاصره شده برسد. صدها هزار نفر از ساکنان ماریوپل که تحت بمباران مداوم قرار دارند، بیش از یک هفته است که در زیرزمین‌ها و ساختمان‌های مخروبه بدون آب و برق پناه گرفته اند. مقامات محلی می‌گویند که تاکنون بین 2300 تا 20000 غیرنظامی در گلوله باران روسیه در این شهر کشته شده‌اند -آماری که رویترز به طور مستقل آن را تایید نکرده است.

10

بامداد امروز (سه‌شنبه) هم دو انفجار بسیار قوی کی‌یف را لرزاند. سرویس‌های اورژانس اعلام کردند که بر اثر حمله به یک آپارتمان در کی یف دو نفر جان خود را از دست دادند. آژیرهای حمله هوایی در چندین منطقه هم از جمله اودسا، چرنیهیو، چرکاسی و اسمیلا به صدا درآمد. ویتالی کووال، فرماندار منطقه شمالی ریونه گفت که تعداد کشته شدگان حمله هوایی روز دوشنبه به یک برج تلویزیونی در شمال اوکراین به حداقل 19 نفر افزایش یافت.

مذاکرات بیشتر بین مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روسیه برای کاهش بحران، پس از گفت‌وگوهای روز دوشنبه از طریق ویدئو بدون اعلام هیچ پیشرفت جدیدی به پایان رسید.  از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور حمله به اوکراین در 24 فوریه را صادر کرد، هزاران نفر در درگیری ها و بمباران های شدید کشته شدند. با اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ تاکنون بیش از 2.8 میلیون نفر اوکراین را ترک کرده اند.

روسیه-چین

در این شرایط، ایالات متحده به چین نسبت به ارائه کمک نظامی یا مالی به مسکو پس از حمله این کشور به اوکراین هشدار داده است. مسکو قاطعانه چنین درخواستی را رد می‌کند و می‌گوید منابع کافی برای تحقق تمام اهداف خود را دارد، و چین گزارش‌های مربوط به این درخواست را «اطلاعات نادرست» نامیده است.

2HHGDNDB6ZJC3OQFW4L2J2M3IU

به گفته مقامات آمریکایی، روسیه از پکن درخواست حمایت نظامی و اقتصادی کرده است که این حاکی از تمایل چین به ارسال کمک بوده است.  ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با دیپلمات ارشد چین در رم، به خبرنگاران گفت: «ما به طور واضح به پکن اعلام کرده‌ایم که کوتاه نمی‌آییم و به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد که خسارات روسیه را جبران کند» به گفته یک مقام آمریکایی، این نشست هفت ساعته «سخت» بود و یک برهه حساس را منعکس می‌کرد.

اتهامات متقابل

هم‌چنین وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده روسیه ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین در پاسخ به حمله ساختگی به نیروهای روسی باشد. مقامات آمریکایی نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده اند.

روسیه اوکراین را به برنامه ریزی برای استفاده از سلاح های بیولوژیکی متهم کرده است. سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که هیچ مدرکی در اختیار ندارد که کیف چنین برنامه ای داشته باشد.

بسته چهارم تحریم

از سوی دیگر به گفته فرانسه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه با بسته چهارم تحریم ها علیه روسیه موافقت کردند. جزئیات ایم مسئله تاکنون به طور رسمی اعلام نشده، اما منابع دیپلماتیک گفتند که شامل ممنوعیت واردات فولاد و آهن روسیه، ممنوعیت صادرات کالاهای لوکس و ممنوعیت سرمایه گذاری در بخش انرژی می شود.

UKBGAVARHVKRNEA4IIIRPAYCOY

به گفته این منابع، رومن آبراموویچ مالک تیم فوتبال چلسی و 14 نفر دیگر به لیست سیاه اتحادیه اروپا اضافه خواهند شد.

ژاپن هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که دارایی‌های 17 فرد روسی از جمله 11 عضو دوما یا پارلمان روسیه، پنج عضو خانواده یوری کوالچوک، بانکدار و همچنین میلیاردر ویکتور وکسلبرگ را پس از اقدامات مشابه ایالات متحده مسدود کرده است.

تحریم‌های غرب ارتباط روسیه را با بخش‌های کلیدی بازارهای مالی جهانی قطع کرده و تقریباً نیمی از 640 میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور را مسدود کرده است و بدترین بحران اقتصادی از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 را به وجود آورده است.

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که در حال آماده شدن برای پرداخت بخشی از بدهی های ارزی خود در روز چهارشنبه است، اما در صورتی که تحریم ها بانک ها را از پرداخت بدهی ها به واحد پولی که صادر می کند، جلوگیری کند، این پرداخت ها به روبل انجام می شود.