به گزارش اکوایران، در شرایطی که رسانه‌های آمریکایی مدعی شده اند که دولت روسیه درخواست ارسال تجهیزات نظامی از سوی چین را داده، مقامات پکن این مسئله را به شدت رد کرده‌اند.

درخواست یاری به سوی چین

روز گذشته روزنامه فایننشال تایمز از قول مقاماتی در ایالات متحده مدعی شده بود که دولت روسیه از چین تقاضای  ارسال تجهیزات نظامی و کمک برای حمله به اوکراین کرده و این مسئله باعث افزایش نگرانی‌های کاخ سفید نسبت به تضعیف کمک‌های غرب به اوکراین شده است.

این در حالی است که دولت چین با وجود اعلام بی‌طرفی در جنگ اوکراین، از محکومیت حمله نظامی روسیه علیه اوکراین خودداری کرده است. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تقاضای دریافت ادوات نظامی از سوی روسیه حاکی ار این است ارتش کرملین برای ادامه عملیات تجاوز نظامی در خاک اوکراین با مشکلات قابل توجهی مواجه شده‌اند.

هشدار شدید به آمریکا

در این شرایط، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده که برای دیدار با یانگ جیچی، مقام ارشد سیاست خارجی چین و گفت‌وگو پیرامون جنگ اوکراین، راهی رم شده است، گفته واشنگتن به متحدین خود نسبت به احتمال آماده شدن چین برای کمک به روسیه، هشدار داده است. گفته شده سالیوان در نظر دارد در این دیدار هم نسبت به هر گونه تلاش پکن به روسیه برای ادامه حمله به اوکراین یا نقض تحریم‌های غرب هشدار دهد.

سالیوان شب گذشته در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی هم گفت مطمئن هستیم که نه چین و نه کشور دیگری نمی‌تواند زیان‌های روسیه از تحریم‌ها را جبران کند و اگر چین برای دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک کند، با عواقبی مواجه خواهد شد.  گزارش فایننشال تایمز افزوده بود آمریکا در صدد راضی کردن چین برای اعمال فشار بیشتر بر دولت روسیه برای توقف حملات به اوکراین است.

انکار از چین

در واکنش به این مسئله، چین اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر درخواست روسیه از پکن برای ارائه کمک نظامی به روسیه را «اطلاعات نادرست» خوانده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن، واشنگتن را به انتشار دروغ‌های «مخرب» در مورد نقش چین در جنگ متهم کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرده که چین «نقش سازنده‌ای در ترغیب صلح و دعوت به مذاکره ایفا کرده است».