به گزارش اکوایران، در بحبوحه تعلیق موقت مذاکرات بر سر احیای برجام، جمهوری اسلامی به صورت یک‌طرفه مذاکرات با منطقه‌ای با عربستان سعودی را هم متوقف کرد.

لغو یک‌طرفه مذاکرات

صبح روز یک‌شنبه، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد، دولت ایران به صورت یک‌طرفه مذاکرات با عربستان سعودی را به طور موقت تعلیق کرده است. این در حالی است که پیش از این وزیر امورخارجه عراق اعلام کرده بود که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان از روز چهارشنبه در بغداد آغاز خواهد شد.

00

این خبر درست یک روز پس از آن منتشر می‌شود که دولت عربستان سعودی از اجرای اعدام 81 نفر طی یک روز خبر داده بود. گفته می‌شود 41 نفر از افزاد اعدام شده متعلق به جمعیت شیعیان این کشور بودند. مذاکرات ایران و عربستان در شرایطی از سوی جمهوری اسلامی موقتا تعلیق شده که در روزهای اخیر مذاکرات احیای برجام در شهر وین هم به دلیل آن‌چه طرف‌های غربی «مشکلات بیرونی» خوانده‌اند، به صورت موقت تعلیق شده بود.

امیدواری دیپلمات‌ها

ایران و عربستان، به عنوان رقبای منطقه‌ای، از سال 2016  روابط رسمی دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند. با این حال از سال گذشته تاکنون آن‌ها چهار دور گفتگو در عراق برگزار کرده‌اند و بغداد امیدوار بود میانجی‌گری میان این دو کشور منجر به کاهش تنش‌ها در منطقه شود.

Iraq_158

عربستان سعودی این مذاکرات را صمیمانه اما مقدماتی توصیف کرده بود، اما تهران معتقد است این مذاکرات پیشرفت داشته است. عربستان سعودی و ایران برای سال‌ها در مورد مسائل مختلف در خاورمیانه از جمله در درگیری‌های منطقه‌ای و مناقشات سیاسی در سوریه، لبنان و عراق دچار اختلاف بوده‌اند. ضمن آن‌که عربستان سعودی رهبری یک ائتلاف عربی را برعهده داشته که از سال 2015 علیه جنبش حوثی‌هایِ هم‌سو با ایران در یمن جنگ به راه انداخته است.

پیش از این، دیپلمات‌ها امیدوار بودند پس از سال‌ها خصومت که منطقه را به یک درگیری تمام عیار نزدیک کرده، باز شدن کانال‌های مستقیم بین ایران و عربستان سعودی به کاهش تنش‌ها در سراسر خاورمیانه منجر شود.

مذاکرات معلق

این مذاکرات در شرایطی لغو شده که روز جمعه، پس از ارائه درخواست‌های فراتر از موضوع از سوی دولت روسیه، مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015  به شکل ناخواسته برای مدت نامعلومی متوقف شد. این در حالی است که مذاکره‌کنندگان پیش از این ادعا کرده بودند که متن توافق تقریبا نهایی شده بود.

ریاض که پیش از این از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده برای خروج از برجام و اجرای کمپین «فشار حداکثری» برای تحریم‌های گسترده علیه ایران حمایت کرده بود، در دور جدید مذاکرات هسته‌ای نیز خواهان مشارکت کشورهای منطقه و قرار گرفتن موضوعات منطقه‌ای بر سر میز مذاکره شده بود.

photo_2022-03-11_21-38-14