به گزارش اکوایران، به گفته نهادهای بین المللی، به دنبال کاهش تورم و رونق اقتصادی در آمریکا، رشد تجارت جهانی امسال بیش از دوبرابر خواهد شد.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، نهادهای جهانی "صندوق بین المللی پول"، "سازمان تجارت جهانی" و "سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه" (OECD)، پس از کاهش رشد تجارت در سال گذشته که به دنبال افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ‌های بهره و کاهش تقاضا ایجاد شد، پیش‌بینی بازگشتی چشمگیر را برای جریان جهانی کالاها در سال جاری دارند.

به گفته OECD، انتظار می‌رود تجارت جهانی کالاها و خدمات در سال جاری 2.3 درصد و در 2025 حدود 3.3 درصد افزایش یابد. این درحالی است که رشد سال گذشته تنها یک درصد بوده است.

به گفته یک اقتصاددان ارشد، این افزایش در حقیقت یک "بهبود دوره‌ای" است، چراکه تجارت همزمان با رشد اقتصادی افزایش می‌یابد و چین و آسیای شرقی نیز محرک‌های اصلی آن خواهند بود.

افزایش در تجارت همین حالا هم به افزایش رشد برخی از اقتصادهای بزرگ اروپا در سه ماهه نخست 2024 کمک کرده است، به‌طوری که رشد کلی منطقه یورو تا 0.3 درصد افزایش یافته، که بیشترین رشد از سه ماهه سوم 2022 بوده است.

IMF در تازه‌ترین "گزارش چشم انداز اقتصادی" خود پیش بینی کرد که رشد در حجم تجارت جهانی در سال 2024 به 3 درصد خواهد رسید. WTO نیز پیش بینی کرده است که تجارت کالایی جهان امسال 2.6 درصد رشد کند، درحالی که سال گذشته 1.2 درصد کاهش یافت.

تجارت جهانی

به گفته یک اقتصاددان ارشد کپیتال اکونومیکس، رکود تولید که فعالیت تجاری را در 2023 تحت تاثیر قرار داده بود اکنون به پایان رسیده است. او به بهبود اولیه در اروپا اشاره کرد که به تجارت وابسته بوده است، به‌طوری که کشورهای جنوبی این منطقه از بازگشت گردشگری سود برده‌اند. به عنوان نمونه اسپانیا از تعطیلات عید پاک در ماه مارس سود برد که سبب افزایش رشد در سه ماهه نخست سال شد. به گفته اداره آمار این کشور، تقاضای خارجی و داخلی نیز در افزایش رشد سه ماهه اول نقش داشته‌اند.

آلمان و ایتالیا نیز هردو اعلام کردند که افزایش صادرات خالص سبب افزایش رشد آنها در سه ماهه اول سال بوده است.

براساس گزارشی از "دیدبان تجارت جهانی"، تجارت کالایی جهان برای اولین بار در طول یکسال در ماه فوریه افزایش یافته است.

با اینحال، باوجود نشانه‌های بهبودی، انتظار نمی‌رود تجارت جهانی امسال به سطح پیش از همه گیری کرونا بازگردد. براساس ارقام IMF، حجم تجارت کالاها و خدمات در جهان در فاصله سال‌های 2006 تا 2015 به‌طور میانگین 4.2 درصد رشد داشته است.

نهادهای جهانی همچنین نسبت به ریسک‌های ناشی از تنش‌های ژئوپلتیک، درگیری‌های منطقه‌ای و نااطمینانی اقتصادی هشدار داده‌اند چراکه دولت‌های روی امنیت ملی، خوداتکایی و حمایت از شرکت‌های داخلی تمرکز کرده‌اند.

به گفته WTO، رشد تجارت میان کشورهایی که به لحاظ ژئوپلتیک همسو هستند از زمان حمله روسیه به اوکراین 4 درصد کاهش داشته است.

انتخابات آمریکا نیز از جمله نااطمینانی‎‌‌های تجارت جهانی در سال جاری است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد احتمالی جمهوری خواهان، قول داده است در صورت انتخاب شدن تعرفه شرکای تجاری آمریکا را 10 درصد افزایش دهد و به افزایش‌های بیشتر در تعرفه های وارداتی از چین اشاره کرده است.