به گزارش اکوایران، رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی در میانه جنگ در اوکراین تماس با جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده را رد کردند.

دست رد به سینه بایدن

بنا بر گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، پادشاهی‌های خلیج فارس قصد همکاری در راستای کاهش افزایش قیمت نفت را ندارند، مگر این‌که واشنگتن از آن‌ها در یمن و مسائل دیگر حمایت کند.

211225-biden-saudi-arabia-tease-01_bhj3vg

مقاماتی در خاورمیانه و ایالات متحده  تائید کرده‌‌اند که کاخ سفید در تلاش برای ایجاد حمایت بین‌المللی از اوکراین و مهار افزایش قیمت نفت، به دنبال ترتیب دادن تماس‌هایی میان بایدن و رهبران حقیقی عربستان و امارات متحده است. این مقامات به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات، هر دو درخواست‌های آمریکا برای گفت‌وگو با بایدن را در هفته های اخیر رد کردند. این در حالی است که مقامات سعودی و اماراتی در هفته‌های اخیر بر شدت انتقادات خود نسبت به سیاست آمریکا در خلیج فارس افزوده‌اند.

نارضایتی سعودی‌ها و اماراتی‌ها

روابط سعودی‌ها  با واشنگتن تحت لوای دولت بایدن بدتر شده است.  آن‌ها خواهان حمایت بیش‌تر از مداخله خود در جنگ داخلی یمن، کمک به برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود در رقابت با پیشرفت‌های ایران، و مصونیت قانونی برای شاهزاده محمدبن‌سلمان در ایالات متحده است. مقامات سعودی گفتند.

Saudi-Crown-Prince-Mohammed-bin-Salman-MbS-and-Emirati-Crown-Prince-Mohammed-bin-Zayed-MbZ-Image-credit-Middle-East-Observer

اماراتی‌ها هم نگرانی‌های مشابه عربستان سعودی نسبت به واکنش محدود ایالات متحده به حملات موشکی اخیر حوثی‌های یمن علیه امارات و عربستان سعودی داشته‌اند. هر دو دولت همچنین مذاکرات احیای برجام در وین را با حساسیت دنبال می‌کنند  و مدعیند که این توافق دیگر نگرانی‌های امنیتی آن‌ها را برطرف نمی‌کند.

نیاز کاخ سفید به ترمیم روابط

در حال حاضر کاخ سفید محتاج ترمیم روابط با این دو کشور کلیدی خاورمیانه است، چرا که قیمت نفت برای اولین بار در 14 سال گذشته به فراتر از 130 دلار در هر بشکه رسیده است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تنها دو تولیدکننده بزرگ نفت هستند که می‌توانند میلیون‌ها بشکه نفت بیش‌تر به بازار پمپاژ کنند - ظرفیتی که در صورت به راه افتادن می‌تواند به آرام کردن بازار نفت خام در زمانی که قیمت بنزین آمریکا در سطوح بالایی است، کمک کند.

برت مک گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه شورای امنیت ملی، و آموس هوخشتاین، فرستاده انرژی وزارت امور خارجه، هر دو اواخر ماه گذشته به ریاض سفر کردند تا تلاش کنند تا روابط خود را با مقامات سعودی اصلاح کنند. مک گورک همچنین با شیخ محمد در ابوظبی دیدار کرد تا به نارضایتی امارات از واکنش ایالات متحده به حملات حوثی‌ها رسیدگی کند.

یکی از مقامات آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفته دولت بایدن با پشتکار روی تقویت دفاع موشکی عربستان و امارات کار کرده و آمریکا در ماه‌های آینده اقدامات بیشتری را برای کمک به دو کشور خلیج فارس برای محافظت از خود انجام خواهد داد. به گفته این مقام، ممکن است تمام خواسته‌های دو کشور برطرف نشود، اما ایالات متحده در تلاش است تا نگرانی های امنیتی آنها را برطرف کند.

خودداری از تولید نفت بیش‌تر

با این حال تاکنون سعودی‌ها و اماراتی‌ها از تولید نفت بیش‌تر خودداری و گفته‌اند که به برنامه تولیدی تصویب شده اوپک پلاس (مجموعه اوپک به علاوه گروهی از دیگر تولیدکنندگان به رهبری روسیه) پایبند هستند. اتحاد در حوزه انرژی با روسیه، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، قدرت اوپک را افزایش داده و در عین حال سعودی‌ها و امارات را به مسکو نزدیک‌تر کرده است.

Now-former-US-VP-Joe-Biden-with-Sheikh-Mohammed-Bin-Rashid-Al-Maktoum-ruler-of-Dubai-and-Vice-President-of-UAE-in-Dubai-United-Arab-Emirates-March-8-2016.-AP-Photo-Kamran-Jebreili-File--scaled-e1597423913619

روی‌گردانی از بایدن، رو به پوتین

هم شاهزاده محمد و هم شیخ محمد هفته گذشته پس از خودداری از صحبت با بایدن، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تماس تلفنی گرفتند. پس از آن هم با رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کردند و این در حالی است که یک مقام سعودی گفته که ایالات متحده از شاهزاده محمد درخواست کرده که در درگیری میانجیگری کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اوایل این هفته گفته که هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگو با شاهزاده محمد به این زودی درباره نفت وجود ندارد و برنامه‌ای هم برای سفر بایدن به عربستان سعودی تدارک دیده نشده است.

والتس با ترامپ

عربستان سعودی و امارات متحده عربی روابط عمیقی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ایجاد کرد او در مناقشه منطقه‌ای با قطر در کنار آن‌ها بود، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، اولین سفر خارجی خود را در سال 2017 به ریاض انجام داد و پس از قتل جمال خاشقجی در کنار شاهزاده محمد ایستاد.

00

اما تصمیم ترامپ برای پاسخ ندادن به حمله موشکی و پهپادی به سایت‌های نفتی بزرگ عربستان در سال ۲۰۱۹، شرکای خلیج‌فارس را که برای دهه‌ها بر وعده حفاظت از امنیت ایالات متحده تکیه کرده‌ بودند، متعجب کرد.

در تضاد با بایدن

شکاف بین بایدن و ولیعهد عربستان سعودی به انتخابات ریاست جمهوری 2020 بازمی‌گردد، زمانی که نامزد دموکرات‌ها قول داد که به دلیل کشته شدن خاشقجی در سال 2018 توسط یک تیم سعودی در استانبول، با پادشاهی سعودی به عنوان یک کشور «مطرود» رفتار کند.

بایدن همچنین علناً عربستان سعودی را به خاطر جنگ طولانی این کشور در یمن مورد انتقاد قرار داد و ارسال برخی از سلاح‌هایی را که ریاض می‌توانست برای هدف قرار دادن حوثی‌ها استفاده کند، قطع کرد. بایدن همچنین حوثی‌ها را از لیست گروه‌های تروریستی جهانی خارج کرد، اقدامی که به ادعای رهبران سعودی تلاش‌ها برای میانجیگری برای آتش‌بس را خنثی کرده است.