به گزارش اکوایران، در حالی که غرب در حال آماده‌سازی تحریم های جدید است، تأسیسات نفت و گاز در اوکراین در حال سوختن است.

روز چهارم بزرگ‌ترین جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم

به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با تدارک تحریم‌های جدید، از جمله منع دسترسی بانک‌های کلیدی روسیه به سیستم اصلی پرداخت جهانی، روز یکشنبه نیروهای روسیه به تأسیسات نفت و گاز در اوکراین حمله کردند که جرقه انفجارهای بزرگی را برانگیخت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور هم گفته نیروهای اوکراینی در حال جلوگیری از پیشروی نیروهای روسی به سمت کیف، پایتخت هستند. در این شرایط بزرگ‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم وارد چهارمین روز خود شده است.

دشمن می‌خواهد همه چیز را نابود کند

روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، فرمان عملیات نظامی ویژه‌ای را در خاک اوکراین صادر کرد و در حالی که هشدارهای هفته‌های اخیر غرب را نادیده می‌گرفت، گفت که «نئونازی‌های» حاکم بر اوکراین امنیت روسیه را تهدید می‌کنند - اتهامی که کیف و دولت‌های غربی معتقدند که تبلیغاتی بی‌اساس است. با این حال، کرملین با ارائه بارقه‌ای از امید به مذاکرات، گفته که هیئتی برای گفتگو به بلاروس اعزام کرده و منتظر اوکراینی‌ها است.

2

شهردار شهر واسیلکیف، در جنوب غربی کیف گفته موشک‌های روسیه شب گذشته این شهر را هدف قرار داده‌اند و در اثر این حملات یک پایانه نفتی در این شهر به آتش کشیده شده است. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های آنلاین نشان می‌دهند که انفجارها شعله‌های بزرگ و دود سیاه مواج را به آسمان شب فرستاد. ناتالیا بالاسینویچ، شهردار، گفت: «دشمن می خواهد همه چیز را نابود کند».

یک آژانس دولتی اوکراین هم اعلام کرده درگیری شدید در خارکف، دومین شهر اوکراین، ، در شمال شرق این کشور، جایی که نیروهای روسی یک خط لوله گاز طبیعی را منفجر کردند، درگرفت. در اثر این انفجار ابر قارچی در تاریکی هوا ایجاد کرد، اگرچه اپراتور خط لوله گاز اوکراین گفته که ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین به طور عادی ادامه دارد.

از سوی دیگر جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق استان لوهانسک ادعا کردند یک موشک اوکراینی پایانه نفتی در شهر روونکی را منفجر کرده است.

شاهدان رویترز در کیف هم گزارش داده‌اند در طول شب گاه به گاه انفجارها و تیراندازی صورت گرفته است، سپس سه انفجار پس از آژیر حمله هوایی کمی قبل از ساعت 9 صبح به صدا درآمد.

رهبران اوکراین مقاومت می‌کنند

ولودیمیر زلنسکی هم در پیامی ویدیویی از خیابان‌های کی یف که در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، گفت: «ما در حال مقاومت هستیم و با موفقیت حملات دشمن را دفع می‌کنیم. نبرد ادامه دارد».

4

یک مقام دفاعی ایالات متحده گفته که نیروهای اوکراین به صورتی بسیار مصمم در حال مقاومت در برابر پیشروی هوایی، زمینی و دریایی روسیه هستند –حملاتی که باعث فرار صدها هزار اوکراینی به سمت غرب و مسدود شدن بزرگراه‌های اصلی و خطوط راه آهن شده است.

سلاح هسته‌ای مالی

هم‌چنین ایالات متحده و متحدانش طیف وسیعی از تحریم‌ها را علیه روسیه در پاسخ به حمله‌ای که تهدیدی برای به برهم زدن امنیت اروپا پس از جنگ سرد است، اعمال کرده‌اند. روز شنبه، آن‌ها اقدام به مسدود کردن دسترسی برخی بانک های روسیه به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت کردند. آن‌ها هم‌چنین گفتند که برای محدود کردن توانایی بانک مرکزی روسیه در حمایت از روبل و تامین مالی تلاش‌های جنگی پوتین، محدودیت‌هایی را بر بانک مرکزی روسیه اعمال خواهند کرد.

11

در بیانیه‌ی منتشر شده از سوی ایالات متحده، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، بریتانیا و کمیسیون اروپا آمده: «ما مصمم به ادامه تحمیل هزینه‌ها به روسیه هستیم تا روسیه را در دسترسی به سیستم مالی بین المللی و اقتصاد ما محروم کند».

با وجود آن‌که غرب در ابتدا نسبت به این کار مردد بود، و این مسئله عمدتاً به دلیل نگرانی در مورد تأثیر آن بر اقتصادهایشان بود، این بیانیه تصریح کرده که آن‌ها متعهد هستند «اطمینان حاصل کنند که بانک‌های منتخب روسیه از سیستم سوئیفت حذف می‌شوند». این بیانیه نام بانک هایی که قرار است از سوئیفت محروم شوند را ذکر نکردند، اما یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت که حدود 70 درصد از بازار بانکی روسیه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

این تصمیم - که وزیر دارایی فرانسه به دلیل آسیب‌هایی که به اقتصاد روسیه وارد می‌کند، آن را «سلاح هسته‌ای مالی»، نامیده بود- ضربه‌ای به اقتصاد روسیه وارد می‌کند و کار شرکت‌های این کشور را سخت‌تر می‌کند.  سوئیفت، که شبکه‌ای امن برای تسهیل پرداخت‌های مالی بین‌المللی سریع است، گفته که در حال آماده شدن برای اجرای این اقدامات است. تحریم‌های بانک مرکزی روسیه می‌تواند استفاده پوتین از بیش از 630 میلیارد دلار ذخایر بین‌المللی خود را محدود کند که به طور گسترده به عنوان محافظت روسیه از برخی آسیب‌های اقتصادی تلقی می‌شود.

گوگل هم رسانه دولتی روسیه (RT) و دیگر کانال‌ها را از دریافت پول برای تبلیغات در وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و ویدیوهای یوتیوب خود منع کرد –مشابه کاری که فیسبوک انجام داده است.

پیشروی در همه جهات

پیش از این، کرملین گفته بود که پس از دستور پوتین در روز جمعه، نیروهایش دوباره «در همه جهات» در حال پیشروی هستند. دولت اوکراین هم گفت که در این راه هیچ توقفی وجود نداشته است.

000

یک مشاور رئیس جمهور اوکراین گفته که حدود 3500 سرباز روس کشته یا زخمی شده‌اند. مقامات غربی گفته‌اند که اطلاعات نشان می‌دهد روسیه تلفات بیش‌تری از حد انتظار متحمل شده است. روسیه آمار تلفات را منتشر نکرده و تأیید آمار تلفات در حال حاضر غیرممکن است. اینترفکس به نقل از وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرده که حداقل 198 اوکراینی از جمله سه کودک کشته و 1115 نفر زخمی شده‌اند.

فیلیپو گراندی، دبیرکل پناهندگان سازمان ملل متحد هم گفته که تاکنون بیش از 150 هزار پناهجوی اوکراینی وارد لهستان، مجارستان، مولداوی و رومانی شده‌اند.