به گزارش اکوایران، بحران اوکراین دوباره در حال گرم شدن است؛ آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل گفت که روسیه برای حمله به اوکراین «در روزهای آینده» آماده می شود، ایالات متحده فاش کرد که روسیه دیپلمات شماره 2 آمریکا در مسکو را اخراج کرده است، کرملین می گوید به اوکراین حمله نمی کند، اما ایالات متحده باید خواسته های امنیتی‌اش را برآورده کند، و الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس می گوید رزمایش با روسیه نشانه تهاجم قریب الوقوع به اوکراین نیست.

بحران اوکراین

تبادل آتش میان اوکراین و جدایی‌طلبان

بر اساس گزارش الجزیره،جو بایدن می‌گوید «همه نشانه‌ها وجود دارد که روسیه آماده حمله به اوکراین است»، و ناتو هشدار می‌دهد که مسکو ممکن است تلاش کند «بهانه‌ای برای تهاجم» ایجاد کند، از جمله پس از تبادل آتش بین نیروهای اوکراینی و شورشیان طرفدار مسکو، ناتو از نشانه‌هایی می‌گوید که مسکو در حال انجام یک عملیات پرچم دروغین برای توجیه آن است.

تبادل آتش در اوایل صبح بین اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین زنگ خطر را برانگیخت و مقامات غربی که مدت‌ها هشدار داده بودند که مسکو می‌تواند بهانه‌ای برای تهاجم ایجاد کند، می‌گویند که معتقدند چنین سناریویی اکنون در حال آشکار شدن است.

سی‌ان‌ان گزارش داده است که جزئیات را نمی‌توان به‌طور مستقل مشخص کرد، اما گزارش‌های هر دو طرف حاکی از وقوع یک حادثه جدی‌تر از نقض آتش‌بس است که به طور منظم در این منطقه گزارش می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نیروهای طرفدار روسیه یک مهدکودک را گلوله‌باران کرده‌اند که او آن را "تحریک بزرگ" خواند.

جدایی طلبان، به نوبه خود، نیروهای دولتی را متهم کردند که در 24 ساعت گذشته چهار بار به خاک آن‌ها آتش گشوده اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو به شدت نگران گزارش‌ها درباره تشدید تنش است. روسیه مدت‌هاست که کیف را به برنامه‌ریزی برای تشدید تنش به عنوان بهانه‌ای برای تصرف اراضی شورشیان متهم می‌کند و اوکراین آن را رد می‌کند.

بحران اوکراین

هشدار جدی مقامات غربی

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، بایدن در کاخ سفید گفت: "دلیلی داریم که باور کنیم آنها درگیر یک عملیات پرچم دروغین هستند تا بهانه ای برای حمله داشته باشند. هر نشانه ای که داریم حاکی است که آنها آماده رفتن به اوکراین و حمله به اوکراین هستند." حس من این است که در چند روز آینده این اتفاق خواهد افتاد.

بایدن به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دستور داد تا در آخرین لحظه برنامه سفر خود را برای سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین تغییر دهد.

بلینکن خطاب به شورا با جزئیات گرافیکی چگونگی مقابله واشنگتن با هرگونه حمله روسیه را ترسیم کرد. بلینکن به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «موشک‌ها و بمب‌ها در سراسر اوکراین پرتاب می‌شوند، ارتباطات مختل می‌شود، حملات سایبری مؤسسات اوکراین را تعطیل می‌کند. پس از آن، تانک‌ها و سربازان روسی به سمت اهداف کلیدی که قبلاً شناسایی و در طرح‌های دقیق ترسیم شده‌اند، پیشروی خواهند کرد».

با این حال ایالات متحده از به اشتراک گذاشتن شواهد زیربنای ادعاهای خود خودداری کرده است.

بحران اوکراین

روسیه برنامه ریزی برای حمله به همسایه خود را رد می کند و این هفته گفت که در حال عقب نشینی برخی از بیش از صدهزار سربازی است که در نزدیکی مرز جمع آوری کرده است. واشنگتن می گوید روسیه عقب نشینی نمی کند، بلکه در واقع نیروهای بیشتری را اعزام می کند.

رزماری دی کارلو، مسئول امور سیاسی سازمان ملل متحد، گفت: «هرکسی هرقدر در مورد دورنمای چنین رویارویی نگرانی داشته باشد، واقعیت این است که وضعیت کنونی بسیار خطرناک است.»

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، ناآرامی در خط مقدم را «تلاش آشکار دولت روسیه برای ساختن بهانه‌هایی برای تهاجم» خواند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: این ائتلاف «نگران است که روسیه تلاش می کند بهانه ای برای حمله مسلحانه به اوکراین ایجاد کند. آنها به اندازه کافی نیرو و توانایی کافی برای تهاجم تمام عیار به اوکراین با زمان هشدار بسیار کم یا بدون هشدار دارند».

بحران اوکراین

اخراج معاون سفیر آمریکا در مسکو

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا گفت که روسیه هیچ توضیحی در مورد تصمیم خود مبنی بر اخراج بارت گورمن معاون وزیر امور خارجه از سفارت آمریکا در مسکو ارائه نکرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان یکی از سخنگویان وارت خارجه گفت: "اقدام روسیه علیه معاون سفیر ما غیرقابل درک بود و ما این اقدام را یک اقدام تحریک‌کننده می دانیم و در حال بررسی پاسخ خود هستیم."

سند تفصیلی روسیه خطاب به آمریکا

روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که قصد حمله به اوکراین را ندارد اما هشدار داد در صورتی که ایالات متحده به خواسته هایش برای عقب نشینی حضور ناتو در شرق اروپا نپردازد، اقدامات "نظامی-فنی" را انجام خواهد داد.

این اظهارات در سندی طولانی منتشر شد که روسیه منتشر کرد و به واشنگتن فرستاد، که در آن موضع روسیه مبنی بر اینکه معماری امنیتی اروپای شرقی باید مجدداً مورد مذاکره قرار گیرد، مشخص شده بود.

در این نامه آمده است: «هیچ «تهاجم روسیه به اوکراین» که ایالات متحده و متحدانش رسماً از پاییز گذشته اعلام کرده‌اند، اتفاق نمی‌افتد و همچنین برنامه‌ریزی نشده است.

اما این سند همچنین هشدارهای رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین در ماه دسامبر را تکرار کرد که اگر ایالات متحده به خواسته هایش احترام نگذارد، روسیه اقدامات نظامی خود را برای تضمین امنیت خود انجام خواهد داد.

بحران اوکراین