به گزارش اکوایران، سی‌ان‌بی‌سی نوشت اقدامات دولت بایدن در صورتی به مرحله اجرا در می‌آید که روسیه اقدام به حمله به اوکراین کند. این اقدامات و تحریم‌ها برای تحت فشار قرار دادنِ روسیه به لحاظ اقتصادی صورت می‌گیرد. طبق این بسته تحریمی، آن دسته از بانک‌های آمریکایی که در زمینه پرداخت‌های بین‌المللی فعالیت دارند نباید با بانک‌های مشخصی در روسیه فعالیت داشته باشند.

رابطه مالی و پولی روسیه و آمریکا بخشی از جریان پولیِ جهانی را تشکیل می‌دهد و تاکنون دچار مشکل نشده بود. اما بروز جنگ، می‌تواند این رابطه را بر هم بزند. آمریکا از طریق تحریم می‌تواند برخی افراد و شرکت‌های روسی را به کلی از نظام بانکیِ آمریکا خارج کند.

هنوز کاخ سفید و خزانه‌داری آمریکا در مورد این طرح و بسته تحریمی علیه روسیه اظهارنظر نکرده‌اند. البته منبعی که این اطلاعات را به سی‌ان‌بی‌سی داده، گفته اهداف این طرح تحریمی هنوز مشخص نیست و امکان دارد تا دقیقه آخر تغییر کند.

حجم بالایی از مبادلات تجارت جهانی با دلار صورت می‌گیرد. تحریم‌ها از این زمینه به روسیه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

هفته‌هاست که بایدن، روسیه را به تحریم تهدید می‌کند تا از این طریق مانع حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین شود. البته پوتین هم همواره برنامه برای حمله را به صورت جدی، تکذیب کرده‌است.

آمریکایی‌ها می‌گویند تحریم‌ها وسیله‌ای هستند که به کمک آن می‌توان به اقتصاد روسیه ضربه زد و آن را به لحاظ مالی تحت فشار قرار داد بدون اینکه به شهروندانش آسیب رساند. در واقع این یک استراتژی برای حفظ شهروندان است.

در واقع هدف اصلی از تحریم این است که مسائلی نظیر فرار سرمایه یا تورم را در روسیه ایجاد کند و از این طریق مانع اقدامات این کشور علیه اوکراین شود. طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها میان روسیه و اوکراین شدت گرفته و زمزمه‌های جنگ بیش از پیش به گوش می‌رسد. آمریکا سعی دارد از طریق تحریم، مانع حمله روسیه به اوکراین شود.