به گزارش اکوایران، طبق داده‌های انتشاریافته از سوی مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه کل کشور در اسفند 1402 به سطح 32.3 درصد رسیده و نسبت به بهمن ماه 3.5 واحد درصد کاهش را تجربه کرده است. این نرخ مربوط به میانگینی از کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در سطح کل کشور می‌شود و اگر هر یک از اقلام موجود در این سبد کالا به طور مجزا بررسی شود نتایج جالبی به دست می‌آید.

برای بررسی بهتر، سبد کالا را به دو صورت «خوراکی» و «غیرخوراکی» مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. از میان اقلام خوراکی، بالاترین تورم نقطه به نقطه مربوط به «گوشت ماهی و صدف‌داران»‌ بوده است. نکته جالب توجه این است که با این که تورم این کالا بالای 54 درصد است اما این نرخ نسبت به بهمن ماه نزدیک به 30 واحد درصد کاهش یافته است. از میان سایر خوراکی‌ها نیز «روغن‌ها و چربی‌ها»‌ با ارزانی روبرو شده است و تورم نقطه به نقطه آن‌ها به محدوده منفی وارد شده است.

همچنین، بررسی سبد غیرخوراکی‌ها نشان می‌دهد که بالاترین تورم نقطه‌ای مربوط به «خدمات حمل و نقل عمومی» و پایین‌ترین آن مربوط به «خرید وسایل نقلیه» بوده است. هر دو این موارد نیز در گروه «حمل و نقل» جای گرفته‌اند که به طور کلی تورم نقطه‌ای خود را در محدوده 24 درصد به ثبت رسانده است.

«گوشت»، بالانشین تورم خوراکی‌ها

سال 1402 در حالی به پایان رسیده است که آمارهای اسفند ماه نشان می‌دهد که از میان خوراکی‌ها همچنان بالاترین تورم نقطه به نقطه به «گوشت» تعلق دارد. حال شاید این سوال مطرح شود که بیش‌تر کدام یک از انواع گوشت متحمل تورم شده‌اند؟ در پاسخ اینطور می‌توان گفت که نرخ تورم یک بار برای کل گروه گوشت و یک بار برای انواع گوشت به صورت مجزا اعلام می‌شود. نرخی که مربوط به کل گروه است در ماهیت محاسباتی خود، تورم انواع گوشت را نیز دارد اما نرخی که برای هر نوع گوشت به صورت مجزا اعلام می‌شود تنها منحصر به همان نوع است.

برای مثال، تورم نقطه به نقطه گروه گوشت در اسفند سال گذشته 50.9 درصد به ثبت رسیده است. این در حالی است که اگر گوشت قرمز و گوشت پرندگان را مد نظر قرار دهیم، این نرخ به 50.6 درصد می‌رسد. از میان انواع گوشت، بالاترین نرخ مربوط به ماهی‌ها و صدف‌داران بوده که تورم نقطه‌ای آن 54.4 درصد برآورد شده است.

از گروه گوشت که خارج شویم به نوشابه‌های غیرالکلی می‌رسیم که چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی در آن جای گرفته‌اند. این گروه کالایی در اسفند ماه تورم نقطه‌ای 40.6 درصدی را به ثبت رسانده و در رتبه بعدی کالاهایی با تورم بالا قرار گرفته است.

در سوی دیگر این طیف، روغن‌ها و چربی‌ها قرار گرفته‌اند که تورم نقطه به نقطه در آن‌ها نه تنها تک رقمی شده بلکه به منفی 0.2 درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت این محصولات است. به عبارت ساده‌تر، قیمت روغن‌ها و چربی ها در اسفند سال قبل به طور متوسط 0.2 درصد نسبت به اسفند سال 1401 کاهش یافته است.

یکی دیگر از کالاهایی که تغییرات قیمتی آن جالب توجه بوده، دخانیات است. این محصول پرطرفدار در اسفند سال قبل به طور متوسط 37.8 درصد نسبت به اسفند 1401 افزایش قیمت داشته است.

030120

تورم نقطه‌ای 58 درصدی حمل و نقل عمومی در اسفند ماه

از میان اقلام غیرخوراکی، بالاترین تورم نقطه به نقطه مربوط به خدمتی بوده که در گروه «حمل و نقل» جای گرفته است. این گروه اصلی از چند زیربخش تحت عناوین «خرید وسایل نقلیه»، «استفاده از وسایل نقلیه شخصی» و «خدمات حمل و نقل عمومی» تشکیل شده است. از میان این زیربخش‌ها، بالاترین تورم غیرخوراکی در اسفند ماه به نام «حمل و نقل عمومی» ثبت شده که نرخی 58 درصدی را به ثبت رسانده است. در مقابل، تورم نقطه‌ای خرید وسایل نقلیه تنها 11 درصد بوده است که با تجربه شخصی مردم در خصوص اغلب خودروهای موجود در بازار همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد این تفاوت به دلیل روش‌های محاسبه مختلف باشد.

در رتبه بعدی، خدمات مربوط به «هتل و رستوران» قرار گرفته که تورمی 49 درصدی از خود بر جای گذاشته است. باید توجه داشت که تمامی این اعداد به تورم نقطه به نقطه اشاره دارند که تغییرات قیمت را در اسفند 1402 نسبت به اسفند 1401 می‌سنجد.

یکی دیگر از گروه‌هایی که نسبتا تورم بالایی را تجربه کرده، گروه مسکن است. تورم کل گروه مسکن که شامل اجاره بها، مبلمان، تعمیرات منزل و هزینه سوخت‌ها و انرژی‌ها می‌شود در اسفند ماه 41.2 درصد برآورد شده است. از میان اجزای گروه مسکن، بالاترین تورم نقطه‌ای 46.4 درصد بوده که مربوط به هزینه تعمیرات و نگهداری منزل است. اجاره‌بها نیز تورم 41 درصدی از خود بر جای گذاشته است. به بیان دیگر، اجاره‌بهای مسکن در اسفند 1402 به طور متوسط 41 درصد نسبت به اسفند 1401 افزایش یافته است.

030120

تغییرات تورم نقطه‌ای اسفند نسبت به بهمن

نه تنها تورم نقطه به نقطه اسفند به تنهایی اهمیت دارد بلکه یکی دیگر از تحلیل‌هایی که می‌تواند مورد توجه واقع شود، مقایسه این نرخ با بهمن ماه است.

این مقایسه نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه گروه گوشت در اسفند نسبت به بهمن بیش از سایر کالاها اُفت داشته است. به بیان دقیق‌تر، این نرخ در اسفند ماه به 50.9 درصد رسیده که کاهش 26 واحد درصدی نسبت به بهمن داشته است. از میان اجزای این گروه، بیش‌ترین کاهش 27.9 واحد درصد بوده که مربوط به گوشت ماهی و صدف‌داران است.

همچنین، بر اساس این مقایسه، نرخ نقطه به نقطه تورم در اغلب کالاها بجز گروه مسکن و گروه حمل و نقل کاهشی بوده است.