به گزارش اکوایران: جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف بررسی مجدد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی نمایندگان را در دستور کار خود قرار داد. گفتنی است در جلسه علنی روز ۲۱ آذر ماه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب مجلس نرسید و دولت دوشنبه ۲۷ آذر لایحه اصلاحیه را تقدیم مجلس کرد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ عنوان کرد: با اصلاحاتی که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ انجام داده است، منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد در سال آیند اجرایی خواهد شد.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار کرد: با توجه به افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف ۹۰ درصد شاغلین در طی سه سال و در سال اول ۴۰ درصد منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در اصلاحیه پیش بینی شده است.

مخالفان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳

مهدی اسماعیلی، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در مخالفت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده صرفا بار گرانی در جامعه به همراه داشته و هدف ما را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان محقق نمی‌کند.

البرز حسینی، از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور با بیان اینکه «سیاست‌های ابلاغی مبتنی بر مهار تورم بود اما مشخص نیست که کجای لایحه دولت این سیاست‌ها دیده شده است»، تصریح کرد: دولت، مردم و بازنشستگان را در مقابل مجلس قرار داده است. اگر در مجلس به یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده رای داده شود، تورم افزایش می‌یابد و اگر رای داده نشود، جامعه بازنشستگان در مقابل مجلس قرار می‌گیرند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، عنوان کرد: درآمد دستگاه‌ها در بودجه سال جاری 181 همت بود که این درآمدها برای سال بعد به 275 همت رسیده است که این وضعیت به این معناست که ما با گران کردن خدمات مواجه هستیم که به تبع آن با گرانی و تورم مواجه خواهیم بود.

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار، نیز با طرح پرسش‌هایی در مخالفت با لایحه بودجه 1403 اظهار کرد: آیا افزایش ۱۸ درصدی متوسط حقوق کارکنان و بازنشستگان متناسب با تورم دیده شده و معافیت سالانه حقوق و دستمزد متناسب با تورم در کشور است؟

ابراهیم نجفی، نماینده مردم آستانه اشرفیه، از دیگر مخالفان لایحه بودجه 1403، اظهار داشت: یکی از مهمترین موارد مخالفت با لایحه بحث تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده است که به میزان 31 هزار تومان تعیین شده است. درآمدهای نفتی که برای سال آینده در نظر گرفته شده است 585 همت است که نسبت به سال قبل 3 درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که قیمت هر بشکه نفت را 65 یورو در نظر گرفته و نرخ تسعیر را 31 هزار تومان در نظر گرفته است که این مابه‌التفاوت فسادهایی مانند چای دبش و واردات برنج را به دنبال خواهد داشت.

حسین محمدصالحی دارانی، نماینده مردم فریدن و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1403 گفت: اضافه شدن یک درصد ارزش افزوده فشار به مردم و تحمیل تورم بیشتر خواهد بود، قرار بود پایه مالیاتی جدید افزوده نشود و این امر خلاف خواست مجلس بوده و موجب فشار بیشتر به مردم می شود.

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس، در مخالفت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یعنی ما دست در جیب مردم کرده و از یک جیب آنها پول برداشته و به جیب دیگر آنها پول بریزیم.

غنی نظری، نماینده مردم خلخال و کوثر و از اعضای کمیسیون اقتصادی، با اشاره به اینکه دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهی دارد و باید مطالبات بازنشستگان از این محل جبران کند؛ اما به این موضوع در بودجه پرداخته نشده است، تصریح کرد: باید برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از منابع صندوق ها استفاده شود نه اینکه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده از جیب شاغل‌ها برداریم و به جیب بازنشستگان بگذاریم.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون صنایع و معادن، نیز با طرح این پرسش که از جیب بازنشستگان گرفتن و به خودشان بازگرداندن چه حسنی دارد؟ ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده را از خود بازنشستگان می‌گیریم و بعداً به خودش پس می‌دهیم؛ این اتفاق رخ ندهد، بهتر است.

از مخالفان دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۳، یوسف داوودی، نماینده سراب، است که اظهار کرد: روح لایحه بودجه خلاف برنامه هفتم توسعه است؛ دولت در لایحه برنامه هفتم به دنبال افزایش پلکانی مالیات بر ارزش افزوده بود که مجلس با آن مخالفت کرد حالا دولت در لایحه بودجه خواستار افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده شده است. با این بودجه ارزش پول ملی کشور افت کرده و باعث ایجاد بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

موافقان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ 

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه و وابستگی بودجه به نفت دو مولفه مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است. 

فتح‌الله توسلی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از جمله افراد موافق با لایحه بودجه 1403 اظهار داشت: به طور کلی می‌توان گفت که عدالت محوری نسبی در تخصیص و توزیع منابع را در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور مشاهده می‌کنیم.

رحمت‌الله نوروزی، نماینده مردم علی آباد، تاکید کرد: کاهش قابل ملاحظه کسری تراز عملیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و تحکیم بنیان خانواده از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، از دیگر موافقان کلیات بودجه 1403 بود. او در این زمینه اظهار کرد: در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دولت به نظر مجلس به خوبی توجه کرده است؛ بنابراین حقوق بازنشستگان عزیز بر اساس مصوبه برنامه هفتم طی ۳ سال به همسان‌سازی ۹۰ درصدی می‌رسد.

در ادامه جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با اشاره به تلاش دولت در خصوص جبران کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه 1403 گفت: اگر دولت درآمدهای نفتی را بیشتر از این پیش‌بینی می‌کرد، این همه اعتراض نسبت به لایحه وجود نداشت؛ حال اینکه دولت واقع بینانه بودجه را تدوین کرده است.

سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه و از اعضای کمیسیون اجتماعی، نیز در موافقت با این لایحه، ایجاد منابع پایدار و جدید برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را از نقاط قوت لایحه اصلاحیه بودجه دانست و اظهار داشت: برای این موضوع حدود ۱۰۰ همت منابع درنظر گرفته شده است البته که برخی خرده می‌گیرند این اعتبارات تورم‌زا خواهد بود.

همچنین سید محمد پاک مهر، نماینده مردم بجنورد، با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز این بودجه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است که سیاست محوری نظام می‌باشد، افزود: از نظر بنده نه تنها این بودجه تورم‌زا نیست بلکه یک بودجه ضد تورمی است.

در جریان رسیدگی به گزارش اول کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، رییس سازمان برنامه و بودجه پس از استماع نظرات نمایندگان موافق و مخالف این لایحه، با تاکید بر اینکه «بودجه ابزار و چارچوب کاری دولت است»، گفت: امیدواریم با کار فشرده‌ای که طی دو ماه آتی انجام می‌دهیم، بتوانیم لایحه را به قانون تبدیل کنیم.