به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا آغاز مجدد مذاکرات احیای برجام در شهر وین را تائید کرد.

تائید رسمی آغاز مذاکرات

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا، به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام، با انتشار بیانیه ای تائید کرد گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده از فردا (سه شنیه) از سر گرفته خواهد شد. پیش از این، صبح امروز، یک مقام اروپایی بدون ذکر نامش به این خبرگزاری گفته بود مذاکرات احتمالا از فردا آغاز خواهد شد.

بر این اساس، اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: «پس از یک وقفه کوتاه، هشتمین دور مذاکرات در وین در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از فردا سه شنبه 8 فوریه از سر گرفته می شود. نمایندگان [دولتهای] ده روز پیش به خانه رفتند تا از مقامات عالی رتبه خود برای حل مشکلات باقی مانده کمک بخواهند».

تاکید بر خط قرمزها

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در گفتگوی مطبوعاتی امروز خود تائید کرد هیئت مذاکره کننده هسته‌ای ایران فردا عازم وین می‌شود. او در پاسخ به پرسشی پیرامون زمان توافق گفت: «زمان رسیدن به توافق به دو موضوع پاسخ های آمریکا و سرعت مذاکرات بستگی دارد و ایران و ۴+۱ باید تلاش کنند که آمریکا راه درست را پیش بگیرد». به گفته او: «جدا از خوشبینی و واقع نگری ها خیلی زود است که پیش بینی کنیم چه‌می‌شود. خطوط قرمز ما روشن است و ما در این چهارچوب خارج نمیشویم».

11

خطیب زاده بار دیگر تاکید کرده این است که باید «تصمیم سیاسی» در مورد لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بگیرد، زیرا درخواست تهران برای حذف کامل آنها برای احیای برجام غیرقابل مذاکره است. او با تکرار سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که روز یکشنبه اقدام آمریکا در بازگرداندن برخی معافیتها در حوزه هسته ای را اقدامی «خوب اما ناکافی» توصیف کرده بود، گفته واشنگتن تصمیم گرفته گامی بردارد که تاثیری چندانی بر وضعیت اقتصادی ایران ندارد.

همچنین خطیب زاده هشدارهای مقامات غربی مبنی بر اینکه زمان برای احیای مجدد این توافق با توجه به پیشرفت های هسته ای تهران رو به اتمام است را رد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ ضرب‌العجل ساختگی برای توافق فکر نمی‌کند».

ظاهراً مرحله نهایی است

در این شرایط میخائیل اولیانوف، نماینده دولت روسیه در مذاکرات وین در توئیتر نوشته: «پس از یک توقف کوتاه، مذاکرات وین فردا (سه‌شنبه) از سر گرفته می‌شود. مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است که به عزم و تلاش‌های پرانرژی تمامی طرف‌ها برای رسیدن به نقطه مقصد که احیای کامل برجام از جمله رفع تحریم‌هاست، نیاز دارد».

22

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین هم در توئیتر نوشت: «هشتمین دور از مذاکرات وین درباره برجام فردا در وین از سر گرفته می‌شود. ما به روحیه مصالحه برای بازگشت به اجرای کامل برجام نیاز داریم. با توجه به روند نامطلوب برای تضعیف برجام، لازم است که این مذاکرات به سرعت به جمع‌بندی برسد».

13

لحظه تعیین کننده

از سوی دیگر، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که برای دیدار با جو بایدن راهی واشنگتن شده، در مصاحبه‌ با روزنامه واشنگتن پست، در پاسخ به این پرسش که چقدر راه تا دستیابی به توافق باقی مانده، ادعا کرده این موضوع به ایران بستگی دارد. شولتس گفته که معتقدست اکنون زمان تصمیم‌گیری و پیشرفت مذاکرات است نه طولانی شدن روند مذاکرات.

scholz-669_v-original

صدراعظم آلمان تاکید کرده: «این یک لحظه تعیین‌کننده است و ما امیدواریم که آنها [ایران] از این فرصت استفاده کنند. ما زمان زیادی برای از دست دادن نداریم چرا که به پیشرفت ایران در برنامه اتمی‌اش آگاه هستیم». شولتس همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت شکست دیپلماسی چه استراتژی‌ای در مقابل ایران به کار گرفته خواهد شد، گفت: «ما الان در موقعیتی هستیم که منتظر پاسخیم. اجازه دهید منتظر بمانیم».

صدراعظم آلمان درباره این موضوع که آیا باید علاوه بر برنامه اتمی، برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی نیز موردبحث قرار بگیرد، گفته: «فکر می‌کنم همه می‌دانیم که در حال حاضر مسائل زیادی درباره ایران در پیش رو داریم. ما الان در این باره مذاکره می‌کنیم که چگونه می‌توان به توافق اتمی بازگشت. اگر آینده‌ای وجود داشته باشد می‌توانیم یک بسته خوب با موضوع صلح و اوضاع منطقه هم داشته باشیم. بنابراین کاملا ضروری است که اکنون باید ببینیم این مشکل حل می شود یا نه».