به گزارش اکوایران، در شرایطی که رابرت مالی، نماینده دولت ایالات متحده در امور ایران روز گذشته از بازگشت به وین طی هفته آینده داده بود، یک مقام اروپایی به رویترز گفته مذاکرات احیای برجام در شهر وین احتمالا از روز سه شنبه از سر گرفته خواهد شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام اروپایی که نخواسته نامش فاش شود بهه این خبرگزاری گفته نمایندگان ارشد کشورهای عضو برجام برای از سر گیری مذاکرات هسته ای در شهر وین احتمالاً روز سه‌شنبه به پایتخت اتریش بازخواهند گشت.

این گفته در حالی بیان شده که روز گذشته (یکشنبه) رابرت مالی نماینده دولت ایالات متحده در امور ایران گفته بود که به زودی برای دور بعدی مذاکرات درباره بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 (موسوم به برجام) به وین بازخواهد گشت و تاکید کرده بود این توافق همچنان می‌تواند احیا شود. مالی در مصاحبه ای با ام اس ان بی سی گفته بود رئیس جمهور جو بایدن همچنان از ما می خواهد که در وین مذاکره کنیم.

به گفته مالی: «ما هفته آینده برمی گردیم. این نماد یا نشانه ای از اعتقاد مداوم ما است که توافق یک جسد مرده نیست و ما نیاز داریم که آن را احیا کنیم، زیرا این به نفع همه ماست». در حالی که سخنان مالی اشاره به هفته آینده داشت، رویترز برای صحت و سقم این خبر نتوانسته به سخنگوی وزارت امور خارجه دسترسی پیدا کند.

دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران غربی ادعا می کنند هرچه زمان بیشتری بگذرد، ایران دانش و فناوری هسته‌ای بیشتری به دست می‌آورد و در صورت تمایل، زمان گریز هسته ای آن کاهش می یابد و به زعم آنها این مسئله هدف اصلی توافق را تضعیف می‌کند. با وجود اتهاماتی که از سوی مقامات غربی مکررا اظهار شده، ایران بارها هر گونه تلاش برای تولید سلاح های هسته ای را قویا رد کرده است.

روز جمعه، ایالات متحده برخی معافیت‌های تحریمی را بازگرداند که اجازه همکاری بین‌المللی هسته‌ای با ایران در برخی پروژه‌های هسته ای را می دهد که اهداف منع اشاعه را تامین می کند. با وجود برخی گمانه زنی ها، یک مقام ارشد وزارت خارجه به رویترز گفته بود این اقدام به منزله ارسال سیگنالی نیست که بر اساس آن واشنگتن در آستانه یک توافق قرار دارد.